Finns det högutbildade schizofrena som dessutom fått jobb som just det?

Mer
4 år 11 månader sedan #1146936 av Geta
Det har blivit väldigt tyst om Isa-Alise. Det verkar inte som att hon föreläser längre.
Mer
4 år 11 månader sedan #1146965 av wasp

Geta skrev: Det har blivit väldigt tyst om Isa-Alise. Det verkar inte som att hon föreläser längre.


Tror det var Admin1 som nämnde att hon flyttat in till centrala Uppsala och hade någon sjukdom jag tyvärr glömt.
Mer
4 år 11 månader sedan - 4 år 11 månader sedan #1146994 av Admin1
Ja, Isa-Alise har fått tardiv dyskinesi och skulle gå ner till 75 % jobb. Det finns en liten grupp högutbildade, som jobbar. Jag är högutbildad mer än de flesta, men jag föredrar sjukersättning. Jag är inte intresserad av jobben som finns inom psykiatrin för man bör vara läkare för dem. Ekonomiskt ingen bra affär heller för universitetsstäderna har dyra boendekostnader. Sedan har vi diskrimineringen som kan bli värre för mig än normalt pga min höga utbildning.
Last edit: 4 år 11 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 11 månader sedan #1147001 av Geta
Ja, diskrimineringen i arbetslivet är hemsk. Jag hade ett skyddat arbete som sjukvårdsbiträde på gynekologisk avdelning. Där blev jag inte mobbad, för jag hade på mig min sjukvårdsbiträdesbrosch som jag fick 1967.
Mer
4 år 11 månader sedan - 4 år 11 månader sedan #1147029 av Nobel
Hej,

Har inte fått diagnosen Schizofreni, men har haft en psykos. Kämpade igenom skolan utan pauser och lyckades nästan ta en MSc på universitetet innan jag krashade. Behöver bara skriva ihop examensarbetet så är det klart. Ska försöka hitta ett arbete på ett sjukhuslaboratorium eller något annat lab och arbeta några år för att reducera stressen och se om hälsan håller. Vill hellre hitta ett stabilt arbete med mindre stress än inom akademin för att kunna skapa fasta rutiner om ett återfall skulle ske så att det förhoppningsvis går att återvända till samma arbetsplats om det skulle hända igen. Just nu känns det övermäktigt att hitta ett arbete och få nya rutiner eftersom att det var ganska nyligen jag hade min första episod, och det i sig kräver nyorientering i livet. Men försöker hålla mig optimistisk och hoppas att det blir så snart.

Ett exempel är nobelpristagaren John Nash, som trots sjukdom varit framgångsrik inom matematikens värld.
Last edit: 4 år 11 månader sedan by Nobel.
Mer
4 år 11 månader sedan #1147058 av Admin1
Jag skulle inte tjäna något på att jobba för att jag hade hög sjukersättning. När jag slutade jobba förlorade jag 2000 kr/mån, men hade lika stora avgifter för att jobba, som lunch och fackavgift. Det är nog en förlust för mig att jobba. Akademikerjobb är överskattade. Förvänta dig inte några intelligenta saker.