Nobel!? Kan du inte berätta mer om ditt laboratorium?

Mer
3 år 3 dagar sedan #1332237 av Richard
Jag läste nyhetsbrevet o det stämmer, jag vill också ha ett laboratorium!

Kan du inte berätta lite mer om vad du gör, mer än att odla o mutera bakterier? Behöver inte vara så mycket facksnack (jag förstår ändå inte allt), men t.ex vilken utrustning ni har o vilka kemikalier du har tillgång till? Vad det är för typ av bakterier o lite sånt o om det är mycket kemi också? Om du vill (o får) så skulle jag gärna vilja se bilder också, men du kanske vill hålla dig anonym, så det är helt ok.

Allt är av intresse!

Jag sökte jobb hos kommunen för några veckor sen, som kemist, fastän jag bara läser in gymnasiekemin ännu...
Mer
3 år 3 dagar sedan #1332262 av Nobel
Richard,

Vi är i ett mikrobiologi-laboratorium, vilket nog ser annorlunda ut än ett hardcore kemilab.

Den utrustning jag använt mig mest av i projektet är bland annat; pipetter för att mäta små volymer av vätskor med, gelelektroforesbad för att separera DNA-molekyler baserat på storlek, autoklav för att sterilisera utrustning och media, bunsenbrännare för att hålla en steril miljö och på så sätt undvika kontamination av våra prover, mikrovågsugn för att smälta media och för att förbereda geler, PCR-maskin för att amplifiera DNA, och platinöser för att renstryka bakterier.

Vi har ett kemikalieskåp med antagligen hundratals olika kemikalier men använder bara ett fåtal i mitt arbete. Några av kemikalierna jag använder mig av i mitt arbete är; midorigreen för att färga DNA (tidigare användes ethidium bromide vilket är cancerframkallande, midorigreen är säkrare att använda), agaros för att förbereda geler för DNA-separation, agar, yeast extract, McConkey, och andra ingredienser till media, salter för att förbereda olika buffrar som bland annat stabiliserar DNA eller som används för att lysera (ta isönder) celler. Chloroform och CTAB tillhör de farligare kemikalierna jag arbetar med, särskilt chloroform som vi alltid arbetar i dragskåp med.

Bakterier vi jobbar med är främst olika E. coli-stammar för att kunna modifiera bakterierna på DNA-nivå. Vi använder till exempel en stam som är bra för att lagra DNA-molkyler i, en annan som är bra på att föra över DNA till andra bakterier, och en tredje som kan användas för att modifiera DNA-molekyler.

Använder mest formlerna n=c*V och m=n*M i mitt arbete för att beräkna hur mycket kemikalie jag behöver väga upp och lösa i viss mängd lösningsmedel för att få en viss koncentration på lösningen.

Väljer att utesluta viss information för att kunna fortsätta att vara anonym.

Roligt, lycka till med jobbsökandet och hoppas att du får något som passar dig.
Mer
3 år 3 dagar sedan #1332300 av Richard
Mer
3 år 3 dagar sedan #1332306 av zoegas
Hur får man fram alla doser med Covid-vaccin? Odlar man det eller är det en kemisk reaktion? Hur ser det ut i de fabrikerna? Det ska ju fram miljardtals, det måste vara helt enorma kärl för mikroskopiska bärare?

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
3 år 2 dagar sedan #1332315 av memphis
Mycket spännande jobb du har Nobel. Du är den på viska som har det bästa arbetsplatsen.
Mer
3 år 2 dagar sedan #1332342 av wasp
Spännande! Har en avhoppad veterinärutbildning bakom mig. Det höll inte pga psykossjukdom.