Säkerhet på internet

  • Jocke
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
13 år 6 månader sedan #339828 av Jocke
Jag undrar verkligen, när experter säger att de flesta har låg säkerhet på internet? Är det då säkert när man gör bankärenden eller köper ngt via nätet?

Hur blir det då när vi kommunicerar så här på internet? Denna site är beroende av en viss öppenhet. Kanske hela sverige vet var vi alla bor och lever? Visst, problemet är vad man själv släpper ut, men vilka kan utnyttja de uppgifter som finns här på viska?

För dokumentationens skull är det viktigt att vi har en historiskt arkiv, men sett ur datasäkerhetssynpunkt, så kanske det inte är så bra? De som kan det här med datorer har nog redan skridit till verket och funnit ngt lönsamt kring vissa skribenter. Tror allt handlar om ekonomi i dagens läge, eller att skaffa kunskaper på ngn annans bekostnad?

Vars är världen på väg?
Mer
13 år 6 månader sedan #339836 av lärjungenMatteus
Jesus sa till honom: Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kan komma till Fadern utom genom mig.
Mer
13 år 6 månader sedan #339837 av Geta
Svar från Geta i ämnet Säkerhet på internet
Vad ska affärsmännen skicka för reklam till oss, som hänger
hela dagarna på en sajt för schizofreni och andra psykoser?
Mer
13 år 6 månader sedan #339842 av lärjungenMatteus
Jesus sa till honom: Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kan komma till Fadern utom genom mig.
  • Jocke
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
13 år 6 månader sedan #339843 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Säkerhet på internet
Jo, men vilka tjänar på att göra oss oroliga? Kvinnorna säger ju att dem vill ha fler verkliga kvinnliga makthavare. Tjänar då jämlikhetsrörelsen då på om kvinnan ska ta över makten på speciella män som då kanske upplever sin värld sett ur en skorstens synvinkel.

Att man släpper ut integriteten på psykiskt sjuka som knappt har ngn integritet må så vara, men att utnyttja ngt och göra det till en allmän åtlöje är en annan sak. Hämndfaktorn tycker jag är ett överskattat verktyg, för det kan själv skada den som sänder ut dessa negativa signaler.

Så, jag börjar fundera på om vi bara ska säga ja eller nej framöver. För är det som experterna säger, att internet är som en öppen nätverk, så är nog skadan redan skedd för vissa?

Speaking english, is this the code to maintain secrecy in every individuals. From who shall we protect the sex inside us? Authority can´t be the answer!

Vars är världen på väg?
Mer
13 år 6 månader sedan #340025 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Säkerhet på internet
Har man brandvägg, antivirusprogram och tillägget NoScript till Firefox är man hyfsat skyddad. Om man dessutom använder programmet Keepass för sina lösenord och inloggningsuppgifter är man ytterligare skyddad.

Här på sajten kan man känna sig helt anonym för det finns ingen chans för en vanlig person att avslöja ens identitet. Däremot har polisen möjlighet att spåra en här om man skulle ha gjort något brottsligt av allvarligare slag.