Bytt CMOS batteri på en gammal dator

Mer
8 år 4 månader sedan #787110 av Admin1
Min gamla P200MMX dator från 1997 gick ej att starta på grund av att CMOS-batteriet var slut. CMOS batteriet krävs för att datorn och BIOS.et skall starta. Problemet var att batteriet var inbakat i ett sk Dallas-chip. Som tur var såg jag en beskrivning på nätet för några år sedan och att man kunde operera ut batteriet med kniv och sedan sätta in ett nytt.



Med en fickkniv och lödkolv lyckades jag få ut batteriet, men det tog några timmar. En negativ sak var att batteriet var fast lött och inte fastsatt som bilden jag såg för några år sedan. Att räkna ut hur jag skulle löda tog lite tid. Jag tog från skräprummet en kasserad Nokia laddare och tog ledningar från den och lödde fast batteriet. Det var ganska svårt, men jag klistrade sedan isoleringsband runt det hela.

Det lyckades och jag kunde starta datorn, fast jag var tvungen att ladda BIOS-defaults efteråt, eftersom batteriet var slut.
Batteriet kostade 30 kr på Claes Ohlsson.
Mer
8 år 4 månader sedan #787133 av Kloppe
Det var verkligen tålmodigt gjort av dig. Många skulle nog backa för en sådan sak. :bravo:

Det blir bättre och bättre dag för dag.
  • Miika
  • Besökare
  • Besökare
8 år 4 månader sedan #787134 av Miika
Svar från Miika i ämnet Bytt CMOS batteri på en gammal dator
Jösses är det nåt du inte kan? :D
Mer
8 år 4 månader sedan #787377 av Admin1
En sådan här gammal dator skall man nog köra Linux från 2003-2004 ungefär med Fluxbox. Jag har använt Slackware 8 på denna dator och det gick bra.

Jag har ett trasigt moderkort till min gamla Windows XP dator. Några kondensatorer behöver bytas och funderar på att göra det om jag behöver ett nytt moderkort. Det krävs lödkolv, stoppnål, avbitartång och kondensatorer för att göra det. Jag tror jag klarar detta.

Det är bra att veta att man kan se på moderkortet om det är fel på kondensatorerna för de är bruna upp till, som på bilden.
capacitor = kondensator

Mer
8 år 4 månader sedan #787636 av Admin1
Skall försöka installera Slackware 12.2 på min gamla dator. Det krävs minst 64 MB RAM och jag har det dubbla. Har kört Slackware 8 på den och det gick bra.
Mer
8 år 4 månader sedan #787671 av Nissegossen
Intressant och bra gjort. :tummenupp

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum