Köpa dator till gammal kompis

Mer
8 år 3 månader sedan #795063 av Nissegossen
Det var ju stort ståhej här när Admin och Geta kritiserade mig för att jag ville köpa en dator till en gammal kompis. Har pratat med honom och han har en förvaltare, så han är inte fri att göra som han vill med sina pengar, trots att han har en bra pension. Han har 900kr/mån att röra sig med och han har sagt att han kan betala mig 900 kr i mån för en dator.

Har bestämt träff med honom på en hållplats i stan,(onsdag) sedan åker vi och köper en laptop till honom som har win 7 som operativsystem och som då inte är uppgraderad, vilket hade varit bäst och jag skall fråga han som säljer den varför den inte är uppgraderad. Försäljaren har sin affär i mitt närområde, så det är lätt för mig att komma dit. Han skall ha 1090kr för den och min kompis behöver min hjälp, både att ligga ute med pengar, samt att jag då lägger in win 10 på den, samt att jag gör både en systemavbildning och gör en säkerhetskopiering och lägger på skiva, samt en reparationsskiva.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 3 månader sedan #795065 av Nissegossen
Ursäkta borttagandet av länken som visade på datorn jag vill köpa, vill ju inte att den säljs utan att den är kvar när vi köper den. :flag

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 3 månader sedan #795073 av Admin1
björk har förvaltare och lägre pension, eftersom han aldrig jobbat. björk har dator samt en massa extra utrustning. Min gissning är att din gamle kompis har missbruksproblem, eftersom han har förvaltare. Jag tror han har dator, men säger att han inte har det för att få en dator som han kan sälja och finansiera extra mycket missbruk ett tag till utan att förvaltaren kan stoppa det. Väldigt konstigt att dottern skulle vilja ta emot en dator av en pappa med förvaltare samt utan dator efter det. Dottern borde också frågat förvaltaren om hon fick ta emot datorn.
Mer
8 år 3 månader sedan #795087 av Nissegossen
Jag undrar det Admin du känner honom inte, han är tom äldre än mig och jag råkar tro att han är en smula dement. Han har tidigare varit begiven på alkohol, men då tidigare lagt av och drack inte när jag sist hade kontakt med honom och då var han helt ren från alla missbruk. Vad som hänt med honom får jag ta reda på när jag talat med honom i irl.
Han får ju inte köpa något utan hans förvaltares godkännande. I så fall kan det förklaras ogiltigt. Men jag tycker synd om honom och jag är glad över att han överhuvudtaget lever.

Han har frågat om jag vill hjälpa honom.

Skall i detta dra upp för honom om möjligheten av att få ett personligt ombud,. som rör om i denna gryta!

Han står helt ensam frånsett hans dotter. bägge föräldrarna är döda samt att hans bror tidigare tog livet av sig.
Jag vill inte gå in närmare på hur han har det.
Jag föreslår att ni inte frågar mera, i så fall skicka pm, men jag drar mig verkligen för att diskutera detta vidare.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 3 månader sedan #795089 av Admin1
En förvaltare fungerar nog som ett personligt ombud och behöver inte bry sig om vad det personliga ombudet säger eller tycker. Inte säkert att han kan få personligt ombud heller, eftersom han har förvaltare. Kan han hantera en dator om han är dement? En dator kan trilskas och vara svår att hantera. Dottern kanske tog datorn för att han inte kunde använda den.
Mer
8 år 3 månader sedan #795092 av Nissegossen
Inga kommentarer

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum