Skydda sig på nätet

Mer
4 år 7 månader sedan - 4 år 7 månader sedan #1182072 av Richard
Svar från Richard i ämnet Skydda sig på nätet
Ingen kan komma in i min dator! Inte ens med NSA's snabbaste processor.

Eller jo, via nätet kan de säkert hacka sig in, men inte om datorn är avstängd o man ska starta den. Polisen har tagit min dator tre gånger, o jag har alltid varit ärlig. T.ex. så ringde de o frågade vad jag hade för lösenord. Ja, då gav jag det till dom, då jag hade Windows o vet att det är enkelt att komma runt det. Nu hoppas jag förvisso att jag inte blir misstänkt för nått igen. Men tycker att för mycket av ens personliga integritet ligger naturligtvis i ens dator!

Man ser hela ens personlighet beroende på vad man hittar i datorn! T.ex. vilket typ av porr man gillar, vilken musik man gillar, mail, politik, dokument, m.m. IT-forensiker måste vara ett roligt yrke! Men nu har jag tröttnat på snokandet. För att starta min Linux-dator måste man ha tre lösenord...

Author-password: g473%bkåpå462"v45/67bv54
Decrypt SSD-disk: n563Ä7426356&/9mnb%
Login: TV¤54v60jvtv4v5B&577Bb54

2 externa hårddiskar krypterade med Veracrypt: B&¤%62jiv252vv5b75/%&¤V

Det där är naturligtvis inte mina riktiga lösenord, men de ser ut så! O de finns bara i mitt huvud. Inte ens på mitt säkerhets-USB-minne står de uppskrivna. På säkerhets-USB-minnet som måste dekrypteras fysiskt med en sifferkombination på själva minnet finns en lista på mina lösenord till olika webplatser, men inte de för att logga in i min dator!

Möjligen kan det knäckas om någon kan installera en keylogger!
Last edit: 4 år 7 månader sedan by Richard.
Mer
4 år 7 månader sedan #1182110 av wasp
Svar från wasp i ämnet Skydda sig på nätet
Bara de som döljer något skyddar sig så förbannat. Ett vanligt antivirusprogram räcker nog för de flesta. Ett hela tiden uppgraderat OS och uppgraderad webbläsare är nog att också rekommendera!
Mer
4 år 7 månader sedan #1182111 av Kn@sen
Svar från Kn@sen i ämnet Skydda sig på nätet
If theres a will, There is a way.
Hårdvaru kryptering är helt klar det säkraste alternativet.
Men om någon har gjort ohyggliga saker tex, brotts mål och sådana utredningar. där man bara måste lägga resurser så går givetvis även det.
Förutsatt att tillverkaren är behjälplig, vilket också är en viktig fråga för företaget. Blandas pressen in och företaget avslöjas, vem vill då använda produkten?
Ohyggliga brott ger visserligen lite cred och godwill men samtidigt kan det bli kostbart angående anseende.
Kommer ihåg att Apple stod och tvekade gällande ett brotts mål gällande en telefon.
Mer
4 år 7 månader sedan #1182131 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Skydda sig på nätet
Funderar på att kryptera min dator när man installerar nytt Linux på min dator bara för att skydda min dator för den som hackat min dator som jag även gjort en polisanmälan mot, det startades inte ens en utredning, har papperna här. Dock vet jag för lite om hur jag skall göra effektivast vore ett lösenord i bioset då blir nog de flesta ställda

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum