Bättre stationära datorer nu?

Mer
4 år 1 vecka sedan #1243937 av Admin1
Förr var jag tvungen att uppgradera minne och grafikkort på mina stationära datorer efter några år. Min förra dator höll i 7 år och sedan gick moderkortet sönder eller kondensatorerna läckte. Min Dell dator nu är 7 år gammal och 3,3 GHz. Den fungerar perfekt. Tror dagens datorer håller längre och kapaciteten varar också längre. Man kan köpa en begagnad kvalitetsdator för 2000 kr, som säkert räcker länge eller om man köper en ny en dator för 6000-7000 kr med lite bättre kvalité.
Mer
4 år 1 vecka sedan #1244053 av notwoodstock
Min Mac mini är förträfflig. Är dock medveten om att ominstallation ibland börjar kännas motiverat. Lät också installera SSD inuti, men det kostade kanske lite i onödan, extern hade dugt ett tag till.
Mer
4 år 1 vecka sedan - 4 år 1 vecka sedan #1244067 av zoegas
Moore's lag var att datorer fördubblar sin kapacitet vartannat år. Antalet transistorer på waffern. Men nu har det blivit så smått, att lagen inte håller längre. Det går inte att krympa mer. Så det har egentligen inte hänt mycket de senaste åren.

en.wikipedia.org/wiki/Moore%27s_law

Ska man bara surfa och köra word så kan man banka igång en 10 år gammal dator, lätt.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Last edit: 4 år 1 vecka sedan by zoegas.
Mer
4 år 1 vecka sedan - 4 år 1 vecka sedan #1244072 av Nissegossen
sv.wikipedia.org/wiki/Moores_lag
tog mig friheten att lägga in Svensk översättning

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 1 vecka sedan by Admin1.
Mer
4 år 1 vecka sedan #1244153 av Richard
När jag bodde med min pappa, så köpte vi en Pentium 166 MHz MMX, med typ 16 MB RAM-minne. Det var 1996...
Mer
4 år 1 vecka sedan #1244156 av wasp
Köpte en hp Pavillion, med Ryzen5 processor, 8GB RAM och SSD 256GB. Verkar vara en rejäl pryl.