ECT

Mer
15 år 9 månader sedan #133494 av Aspergergirl
ECT skapades av Aspergergirl
Jag har nyligen genomgått en serie ECT-behandlingar och det har hjälpt mig otroligt bra. Jag mår MYCKET bättre nu än när jag började med ECT:n. Detta har inneburit att jag i fortsättningen ska få underhållsbehandling med ECT. Det blir en behandling i månaden. Jag är mycket nöjd med detta beslut och tror att jag äntligen ska få slippa alla depressioner som kommer på löpande band.

Risken som finns är att jag blir hypoman eller manisk då jag numera är diagnostiserad som bipolär typ II. Det var på tal att jag skulle få Litium men min nya läkare vill inte sätta in mig på denna behandling utan vill prova och se om jag kan fungera utan denna medicin.

Jag känner mig skeptisk till detta. Jag tror INTE att jag klarar mig utan att bli manisk om jag känner mig själv rätt. Men men.... jag kan inte göra något åt det utan det blir läkaren som får ta beslut om medicin när det blir aktuellt.

/A
Mer
15 år 9 månader sedan #133499 av Geta
Svar från Geta i ämnet ECT
Det kan inte vara möjligt att man kan bli manisk
av ECT.
Har aldrig hört eller läst om det.
Mer
15 år 9 månader sedan #133501 av Aspergergirl
Svar från Aspergergirl i ämnet ECT
Jag hoppas du har rätt Geta! Min läkare säger dock att risken finns så nu ska min familj hålla extra koll på mig för att direkt upptäcka tecken på mani. /A
Mer
15 år 9 månader sedan #133530 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet ECT
ECT har både effekt mot depression och mani.
Länk[/url:3cvjvztq]
Du har också Zyprexa som normalt har effekt mot mani, men det finns uppgifter om att en liten andel kan bli hypomana av det. Man tycker att det borde upptäckts om det gällde dig.
Mer
15 år 9 månader sedan #133545 av Aspergergirl
Svar från Aspergergirl i ämnet ECT

Admin1 skrev: ECT har både effekt mot depression och mani.
Länk
Du har också Zyprexa som normalt har effekt mot mani, men det finns uppgifter om att en liten andel kan bli hypomana av det. Man tycker att det borde upptäckts om det gällde dig.


Tack för infon Admin. Jag känner mig genast lugnare. Men det låter ju inte bra att vissa kan bli hypomana av Zyprexa. Jag har haft ett flertal hypomana perioder under tiden jag fått Zyprexa. Hoppas VERKLIGEN att det inte beror på medicinen. Jag vill INTE sluta med Zyprexan. Det är en medicin som jag har fått så mycket hjälp av att jag inte vågar sätta ut den. Men men.... jag får vara glad över att jag mår bra som läget är nu. Jag är varken deprimerad eller hypomanisk utan helt "normal". Frågan är bara hur länge till jag kommer att må så här! Jag får ta en dag i taget helt enkelt. /A
Mer
15 år 9 månader sedan #133646 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet ECT
När Litium ges vid mani, så tar det tid innan man får effekt. För att få snabb effekt mot manin då brukar man ge antipsykotika tills litiums effekt mot manin kommer.