olika former av ångest

  • JB
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #17843 av JB
olika former av ångest skapades av JB
när man berättar för anhöriga/vårdpersonal om att man har en jäävla ångest känst det ofta som att begreppet ångest är väldigt vagt och borde delas in i olika kategorier. Har själv haft många olika typer av ångest varav egentligen bara två är värda namnet. de fruktansvärda panikattackerna och den ihållande "psykotiska ångesteten" som jag av en slump idag kom över en bra definition av.

"Psykotiska ångestkänslor har sitt ursprung i individens inre fantasivärld.
Från individens inre värld kommer upplevelser av fasa, av svarta hål, av att hotas av förintelse,
av att vara en namnlös fläck, av att falla sönder utan sammanhållande centrum, av att inte ha någon
möjlighet till integration, av att vara död. "

när det är så man känner för det mesta, mer eller mindre intensivt blir det liksom inte så lätt att kommunicera om det hela med de som använder bergreppet för lite alla möjliga obehagskänslor... tex ter sig den vanliga bakfylleångesten som man hade endel innan man insjuknade som en ren semestertripp....
Mer
18 år 9 månader sedan #17845 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet olika former av ångest
Psykotisk ångets är fruktansvärd... jag har den varje gång jag hamnar i psykos... så stark att den inte går att leva med... intensiteten är att jag upphör att finnas... samtidigt som psykosen ger många andra starka känslor... men dock går denna ångest att lindra på olika sätt så att man överlever nätt och jämt... med vila, värme, varma bad, osv... men bäst är när medicin mot psykosen tar bort denna starka psykotiska ångest...

Livsångest finns jämt... ser det som en kreativ kraft... inte lika fruktansvärd som den psykotiska ångesten... mer en starkare oro... ett obehag som driver en till att ta itu med saker... den är delvis positiv om än obehaglig... och den ångesten får man nog lära sig leva med... och lindra på olika sätt så att man står ut... för även om den inte är livshotande så stör den mycket... men man kan lära sig hantera den rätt bra... se tråden om hur man lindrar sin ångest... jag får en paradoxal reaktion med ökad ångest på benzodiazepiner, fast för andra kan nog mediciner mot ångest hjälpa här...
Mer
18 år 9 månader sedan #17872 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet olika former av ångest
Ångest anses vara det mest besvärande symptomet vid schizofreni. Men det förekommer många olika typer av ångest vid schizofreni, vanlig ångest, panikångest, socialfobi och tvångssyndrom. Idag behandlas mycket av dessa olika typer av ångest med SSRI-antidepressiva, som Cipramil och Zoloft. Nyare antipsykotika, som Risperdal, Zyprexa har ofta en minskande effekt på ångest och det stämmer med min egen erfarenhet.

Jag har läst om att vid schizofrreni kan ångesten vara särskilt besvärlig och skapa en katastrofkänsla. Jag brukar när jag drabbas av ångest tänka på alla gånger ångesten lurat mig och varit helt onödig. Sedan brukar jag lägga mig lite tidigare och nästa dag brukar ångesten vara borta.
  • kgu
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #17882 av kgu
Svar från kgu i ämnet olika former av ångest
När jag var inne i min psykos hade jag mycket psykotisk ångest. Varje morgon så steg jag upp, och kände mig trakkaserad.Dom som trakkaserade mig var människor som tidigare hade varit elaka mot mig. Jag kände hur demonerna attackerade mig. Dom människorna som varit dumma mot mig fanns ju inte där när jag vaknade, men det kändes ändå som att dom var där och psykade mig. Detta framkallade mycket ångest. Jag har fortfarande kvar en del av dessa känslor,trots medicinering med seroquel. Seroquelen tar bort den värsta ångesten. Men den ångesten som är kvar får man nog leva med.
  • One
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #17904 av One
Svar från One i ämnet -
När jag insjuknade första gången hade jag något som jag då kallade för "förintelseångest", det kändes som om jag kastades rakt ut i universum. Jag antar att det är denna som brukar betecknas som psykotisk. Men jag har aldrig varit psykotisk i den meningen att jag har haft hallucinationer. Men dock vanföreställningar. Jag har blivit tilldelad ett antal diagnoser genom åren; schizotyp, borderline, kroniskt depressiv och nu senast bipolär.
Ack, ack det kanske slutar med att man tycker att jag är fullständigt normal, vem vet.
Ångest har jag dock lärt mig att leva med. Förintelseångesten har jag nästan aldrig numera, det är mer oro/ångest som är stress- och känslorelaterad och som kan lindras genom ganska enkla medel som t ex motion.
Mer
18 år 9 månader sedan #17905 av Geta
Svar från Geta i ämnet Olika former av ångest
Gång på gång har det hänt, när jag skrivit här att
jag fått ångest, för att jag har skrivit något riktigt
dumt. Det värsta går ju att ta bort som tur är.
Det verkar vara högt till tak även om man inte
tycker som andra här.
Att trots att man gör bort sig att våga återvända till
sammanhang. Det önskar jag att det vore så i
kontakten med folk i andra miljöer. Det är så lätt att
fly och aldrig komma tillbaka.