Har motion effekt mot tvångstankar

  • kgu
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 7 månader sedan #21567 av kgu
Jag undrar om motion kan göra så att tvångstankarna avtar. Jag ska träffa min läkare på tisdag,och han kommer säkert att skriva ut fontex som jag fortfarande inte testat. Jag är rädd för anti-deppressiva mediciner,för dom får jag oftast ökad ångest av .? . Vad har du för råd Admin?
Jag vill också säga att jag faktiskt gått ner 5 kilo på fyra veckor med hjälp av motion och det känns skönt. Jag är snart nere på min idealvikt. :lol:
Mer
18 år 7 månader sedan #21576 av Isa-Alise
Kul att du gått ned i vikt! Tycker du att motionen hjälper ditt mående? Hur funkar det mot tvångstankarna?

Jag provade en ny motionsform med rörelser som krävde mycket koordination under en period då jag hade mycket röster... under den stund jag motionerade blev rösterna tysta... men det höll inte i längden... medicin var effektivare...

Vilka andra mediciner har du prövat? Har de hjälpt dig på något sätt?
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 7 månader sedan #21578 av
Jag tror att många av våra främsta idrottsmän lider av tvångstankar.
Visst är det ett effektivt sätt att både gå ner i vikt, och byta tankefokus.
Du har gått ner väldigt snabbt i vikt. Kanske för fort?
Motion kanske inte är hela lösningen som Isa-Alise skrev.
Men den är oerhört viktig.
  • Tidvis hurtbulle
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 7 månader sedan #21579 av Tidvis hurtbulle
Svar från Tidvis hurtbulle i ämnet Har motion effekt mot tvångstankar
Det är väl typiskt att bli hyperaktiv när
det verkar köra ihop sig.
  • kgu
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 7 månader sedan #21593 av kgu
Svar från kgu i ämnet Har motion effekt mot tvångstankar
Isa-Alise:Jag känner mig mer avslappnad och mindre stressad sen jag börja motionera. Men tyvärr bara för stunden och några timmar efter promenaden. På kvällarna så börjar ångesten igen.
Jag har testat många olika mediciner mot depression,ångest och psykos.
Seroquel,Zyprexa,Zeldox,Abilify,Zoloft,Seroxat,Efexor,Remeron och Cipramil. Ångestdämpande medel som jag använt är Temesta,Sobril,Theralen och Stesolid. Jag tycker ingen medicin riktigt hjälper på mig,men Seroquel+Stesolid+Theralen är ändå det bästa hittils men inte tillräckligt bra. Tvångstankarna har hittils inte avtagit med motionens hjälp.
Mer
18 år 7 månader sedan #21595 av Admin1
Motion verkar ha effekt mot depression och är kanske lika effektivt som antidepressiva - det finns en del som tyder på det. Jag har aldrig läst något om att motion har effekt på tvångstankar, men omöjligt är det inte - du får väl försöka märka om det blir någon skillnad.

Fontex kan ibland i början ge ökad oro och nervositet, men det brukar gå över efter en tid. En del läkare brukar skriva ut bensodiazepiner mot ångesten som kan uppstå av Fontex och liknande preparat i början av behandlingen. Om tvångstankarna är besvärliga skulle jag nog pröva på Fontex ett tag.