Inre kritiker

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 månader sedan #27398 av
Inre kritiker skapades av
Hej på er... nån som har en inre kritiker som upprepar samma budskap hela tiden... Nåt som får er att känner er dåliga?
Jag har en stark jäkel som jag vill bli av med...
Den säger: du är inte som du var innan, därför är du dålig... du är inte äkta som du var när du var liten därför är du dålig... och jag TROR på det här... Jag tror att så här är det. Det här kom till när jag var liten och har delvis gjort mig jäkligt nedstämd inombords... Känner ni igen er och hur gör ni för att hantera detta?
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 månader sedan #27418 av
Svar från i ämnet Inre kritiker
Det är rätt djupt ner så det är svårt att påverka överhuvudtaget...
Tips: Nya nummret av Leva har en text om "besegra din inre kritiker"
kolla upp det om du vill.
Mer
18 år 4 månader sedan #27431 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Inre kritiker
Vid depression kommer det automatiska negativa tankar, som gör att depressionen förvärras. När en sådan tanke kommer skriver man ner den på ett papper. Försök hitta bevis för att tanken är sann samt bevis för motsatsen att tanken är falsk. Analysera bevisen och försök från bevisen formulera en tanke som överenstämmer med den. Genom att vara kritisk och ifrågasättande till negativa tankar så kan de lindras och också helt försvinna kanske.

Om det är röster du hör som säger sådana saker, så går det att minska rösterna genom att lyssna på musik, titta på TV eller samtala med någon. Att nynna MMMMMM kan också vara bra. Röster brukar utlösas av stress oftast och det kan vara bra att försöka minska på stressen i tillvaron.
I självhjälpsboken Upp till kamp! finns råd om hur man själv kan motverka röster:
www.viska.se/Kamp.pdf