Tankestörningar vid depression

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #32257 av
Är det vanligt med tankestörningar vid depression och ångest, eller är det enbart psykotiskt? Känner ibland att det är svårt att tänka i tankeled och ibland helt tomt. :(
Mer
18 år 1 månad sedan #32260 av leva
Tar du någon medicin? Då kan det kännas helt tomt. Mina problem har varit för mycket tankar.
Mer
18 år 1 månad sedan #32268 av alien
känner likadant själv, problem med att formulera kedjor av tankar, blir mest spridda tankefragment. ibland känns det helt tomt. ibland flyter det på lite lättare. men när det känns tomt och man inte kommer på ngt, då känner man sig verkligen iq-befriad.

vet inte om det beror på medicin eller de psykiska symptomen. frågade min läkare om det här en gång. svaret jag fick då, var om jag kunde känna känslor, och ja, det kunde jag väl.

äter 10 mg zyprexa för tillfället.

vet däremot att under stress funkar jag inte bra, behöver lugn och ro.
Mer
18 år 1 månad sedan #32276 av Isa-Alise
Tankestörningar kan förekomma vid depressioner också... tankarna kan bli flyktiga och svåra att få fatt på...
Mer
18 år 1 månad sedan #32289 av Sofie
Funderar på om det kan hjälpa att meditera. Då får man ändå tömma sig själv på tankar och kanske är det så att det rensar hjärnan så att tankeflödet blir mjukare sedan efteråt. Bara en tanke. Själv har jag inte kommit så långt med min meditation. Men som alternativ till meditation finns t ex promenader. Det brukar göra att jag tänker bättre.

/Sofie
Mer
18 år 1 månad sedan #32290 av Admin1
Jag sökte på Internet och det diskuteras om tankestörningar kan förekomma vid vanlig depression, men det verkar inte vara bevisat ännu. Vid depression kan man få problem med minnet och ha koncentrationssvårigheter, vilket säkert kan påverka tänkandet negativt. Det finns också psykotiska depressioner dvs att pskos kan förekomma kortare tider i samband med depression. Då kan man säkert ha tankestörningar som vid en psykos. Bipolära depressioner kan säkert också ha inslag av psykos hos vissa.