Jag har inte sovit en hel natt sedan ~2010

  • Frankie
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
8 år 9 månader sedan #749506 av Frankie
...äsch.
Mer
8 år 9 månader sedan #749534 av Admin1
Vid schizofreni brukar förhöjt dopamin och för lite GABA göra att man får sömnproblem. Man får svårt att somna in och sedan är det typiska är att man vaknar efter 4 timmar, eftersom dopaminet ger kortare sömncykel på just 4 timmar. Quetiapine kan vara värt att prova eller Imovane. Vid svårare besvär kan man kombinera Quetiapine och Imovane.
Mer
8 år 9 månader sedan #752991 av Isa-Alise
Jag hade helt sömnlösa perioder i min ungdom. Satt uppe och läste böcker och stickade på nätterna, pluggade på dagarna. Krashade var tredje vecka och sov i 15 -16 timmar.
Mer
8 år 9 månader sedan #753003 av Isa-Alise
Jag tog inte mediciner då, jag blev till slut så trött att jag sov av mig själv.
Mer
8 år 9 månader sedan #753029 av Admin1
När jag får tillfälliga sömnbesvär, så höjer jag antipsykotikan en natt och nästa dag är sömnen normal igen. Tror att tillfällig höjning av antipsykotikan är bästa lösningen mot tillfälliga sömnbesvär. Men ligger man på maxdos kan det vara svårt att höja. Man skall också komma ihåg att vissa bryter ner antipsykotikan snabbt och behöver höga doser därför. Det finns gentester som visar om man bryter ned medicinen snabbt. Sedan vid sömnbesvär finns chansen att man glömt att ta medicinen. Ganska många glömmer faktiskt och då kan sömnproblem uppstå.