Kan generellt ångestsyndrom GAD uppträda som psykos?

Mer
6 år 3 månader sedan #1004168 av jeje
Jag har ångest medfött, det har gått i arv helt enkelt. Denna ångest har alltid hindrat mig från att göra mycket men är det vanligt att GAD helt enkelt kan misstas för psykos?

Så fort jag har tillfälle ska jag börja ta tag i den hjälp som finns att tillgå på denna sida, jag medger att tyvärr har inte jag varit mottaglig. Huvudsaken är väl att jag är det nu åtminstone och inte ser mig själv som något offer. :)
Mer
6 år 3 månader sedan #1004301 av Admin1
Borde inte kunna förväxlas för vid psykos är vanföreställningarna ofta orealistiska. Sedan kan ångest också förekomma vid psykos. Men psykos omfattar inte ångest utan 7 andra symptom, som t.ex vanföreställningar, hallucinationer, tankestörningar, fientlighet,osv
Mer
6 år 3 månader sedan #1004316 av björk
Jag läste i Metro i svunna tider att en av fem av det femenina könet led av GAD
Mer
6 år 2 månader sedan #1015854 av IngeF
En ordentlig psykose er oftest ekstremt angstpreget. Så det kan nok opptre som det.
Mer
6 år 2 månader sedan #1015864 av Undrande
Om man inte har ångest i psykosen vet jag inte om den är så hemsk. Men det är nog troligt att personer med GAD, hur de än tacklat sina svårigheter, har enklare att tippa över. Var går gränsen mellan psykos och neuros?
  • Besökare
  • Besökare
6 år 2 månader sedan #1015872 av
Om man har ångest och psykos samtidigt passar nog schizotypal in på den förklaringen! Dessa människor som har detta har jättesvår ångest om den inte blir medicinerad och får stöd igenom terapi och kan även ha psykos!