Ätstörningar

  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
4 år 9 månader sedan #1157975 av Cosmos
Ätstörningar skapades av Cosmos
Såvitt jag vet finns det flera ätstörningar, som anorexi och bulimi och ett osunt förhållande till mat och innehåll. I dagens vegansamhälle har det sistnämnda växt till på ett explosionsliknande sätt. TV-kockarna på TV4 lagar t ex bara vegrätter numera. Den helgonförklarade Greta Thunberg hade ätstörningar men "kan nu äta hur mycket som helst bara det är veganskt" (hört på Skavlan). Det är det här jag menar. Form går före innehåll.

Så då till det jag egentligen skulle skriva om. När jag var i tonåren mådde jag fruktansvärt dåligt. Jag var ensam, mobbad under en termin och föräldrar som stoppade mig till att leva som den ungdom jag var. Psykosen vid 14 var en del av det men också min skräck för att äta tillsammans med andra människor. Andra människor var ett hot som jag inte kunde värja mig emot. I matsalen i skolan när jag tvingades att äta med mina klasskompisar slutade allt som oftast med att jag rusade ut och måste spy. Hotet från andra var verkligt och det enda jag kunde göra var att spy upp det hela.

Men då jag flyttade hemifrån försvann detta beteende gradvis tills jag var befriad från det. Därför är det den troligaste förklaringen till detta att jag slapp mina föräldrar och kunde börja leva mitt liv som alla andra.

Någon annan med likartad erfarenhet?
Mer
4 år 9 månader sedan #1157976 av Geta
Svar från Geta i ämnet Ätstörningar
Ja, det är tråkigt att säga men jag mår bättre sedan mina föräldrar dog. Förut var jag tvungen att stötta dom.
  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
4 år 9 månader sedan #1157978 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Ätstörningar
Tror det är vanligt att människor känner så. Fast ingen vill erkänna det.
Mer
4 år 9 månader sedan #1157982 av Geta
Svar från Geta i ämnet Ätstörningar
Särskilt i dysfunktionella familjer.
Mer
4 år 9 månader sedan #1158023 av Skellington
Svar från Skellington i ämnet Ätstörningar
Jag hade Anorexia nervosa som väldigt ung, man kommer aldrig över en ätstörning helt.
Mer
4 år 9 månader sedan #1158287 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ätstörningar
Jag har aldrig haft problem med ätandet, men var länge ganska mager, men det var så förr. Vid 12 års ålder bodde jag på skolinternat och har därför sedan dess varit ganska självständig och oberoende av mina föräldrar.