PTSD?

Mer
3 år 6 månader sedan #1291256 av Geta
Svar från Geta i ämnet PTSD?
I dessa Coronatider måste man leva på gamla minnen.
Mer
3 år 6 månader sedan - 3 år 6 månader sedan #1291293 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet PTSD?
Vill inte ha PTSD stå med farsans dubbelpipiga hagelbössa laddad hanarna spända riktad mot huvudet slå kolven i golvet. Att jag tänkte att morsan skulle vara som såg mitt huvud var i hela hallen stoppade mig för att hon var den första att se det. Jag tog öppnade bössan plundrade vapnet på patroner lade dem på hyllan i asken ställde in bössan i garderoben och inget hade hänt. Eller sitta på en balk på Älvsborgsbron dingla med fötterna rakt över älven och funderade på att hoppa i skorstenen på en Stena färja, sådant ger PTSD det finns mer men jag får behålla det för mig själv. Hoppas att ni kan förstå.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 3 år 6 månader sedan by Nissegossen.
Mer
3 år 6 månader sedan #1291314 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet PTSD?
PTSD är en ångestsjukdom, som kan uppstå efter skräckfyllda händelser, där ens eget eller närståendes liv varit hotat. Psykoser (särskilt första psykosen), tvångsvård, bältning och tvångsmedicinering kan vara skräckfyllda och ge PTSD. Vid första psykosen är 66 % av PTSD:n orsakad av psykosen. 70-98 % av de med schizofreni har upplevt minst ett trauma i sitt liv, vilket är ungefär dubbelt mot normalt. Schizofrenin ökar risken för att drabbas av trauman liksom sämre socialmiljö och missbruk. Fem år efter traumat ökar risken att få schizofreni 8 gånger.

Symptomen är att den skräckfyllda händelsen ständigt återupplevs, vilket gör det svårt att slappna av, koncentrera sig och man kan hoppa till vid plötsliga ljud. Om man vid traumat upplevde sig kunna dö, så finns samma känsla av att dö vid återupplevandet. De kan känna sig konstant hotade och skadade samt också klandra sig själv för vad som hände. Personer eller saker, som påminner om skräcken undviks. Mardrömmar, där traumat återupplevs är vanliga, liksom störd sömn. Symptomen för PTSD kan överlappa med psykos, depression och bipolär, speciellt direkt efter traumat.

Mot PTSD finns KBT och ögonrörelseterapi:
www.viska.se/sjalvhjalp-2/sjalvhjalpsrad...ressande-skrack-ptsd
Mer
3 år 6 månader sedan #1291315 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet PTSD?
Skrev detta till Shiffrin USA Då jag tror hon har PTSD då hennes pappa nyligen gått bort.
Hello Kim, I hope you are doing fine. I just wanted to get a message at Shiffrin Eagle County Edvards because she is sad about her father who passed away. Sorry for that, it's just to help her sleep. I was ready to post the bugs with its house on the top post. So if I can send a letter this way, I will do it because I got it on my E Mail.I am not interested in sending you money no way just help contact her Medicine Doctor About it. She can get in prescription She will not up sweaty within the moment to falling


Shiffrin you probably have Post-traumatic stress disorder In it gives difficulty sleeping this medicine also gets US soldiers who fought in Iraq and Afghanistan and is due to memories after a dangerous operation where could have died instantly in the moment of falling asleep you wake up with a jerk should fall asleep you get sweaty the pulse goes up the body gets stress effect with a pounding heart and lies awake until you fall asleep again. A modern antipsychotic Quetiapine has the property that it is very tiring, but what distinguishes it is that you really fall asleep without waking up at the moment of sleep. It is not addictive, but a certain fatigue you have to reckon with. I have Schizophrenia and have been given Quetiapine for sleep and another older medication for my disease. Be prepared for rapid effect the first time. I myself took the one that always starts with 50 mg Quetiapine and if you are not used to but it takes too long to change clothes for sleep, you fall asleep where you are if you do not make a strong will effort then it was for me woke up once for the toilet went straight to bed before my head ended up on the pillow, I slept a total of waking up to the toilet 10 hours in a row.
´MVH
Nisse
Nils-Erik Johansson My network name is Nissegossen Close to The Norwiegeion santa I just in early days of Google translate was to let my nickname to translate from English to Norwiegeon language and Google says it was the name of Norwegion santa's son. So I am one of santas helping hands in his workshop Do I need to say I got a good

laugh


With Regards
Nisse

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
3 år 6 månader sedan #1291322 av Geta
Svar från Geta i ämnet PTSD?
Nissegossen,

Är du så bra på engelska?
Mer
3 år 6 månader sedan #1291327 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet PTSD?

Geta skrev: Nissegossen,

Är du så bra på engelska?


Jag talar engelska flytande och tänker på Engelska när jag talar engelska tänkandet på engelska gör att man formulerar det i o m man tänker på engelska vilket gör att jag inte behöver leta efter orden i det talade språket. All engelska jag lärt mig är en grund i att jag läste engelska i skolan. Som vuxen lärde jag mig tala flytande engelska då puben mitt stamställe var mycket internationella gäster som oftast i sådana sammanhang är engelska det språk som vid sidan av svenska det för härskande språket.

Men tyska för en del men de flesta förstår också både svenska och engelska. Jag har aldrig varit i ett engelsktalande land utan språket lärde jag mig tala på puben. Skriven engelska är något helt annat än talad engelska, men det är framför allt att lära sig tala engelska därefter skriven engelska och lära sig de engelska undantagen vad gäller grammatiken.

Nu har jag ju inte skrivit detta själv, utan tog Google översätt till hjälp i detta, så ju det är mycket översättningen och har inte redigerat så mycket, men tydligen tillräckligt för att du skulle ställa frågan. Jag är ju inte främmande för engelskan så jag hoppas ha kommit undan Googles signum att man märker att det kan låta "styltat" det man skriver. Är du nöjd är jag nöjd. Skriv som du talar gäller även engelska.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum