Vad är rimlig sömn?

  • Klanggedin
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Hedersmedlem
  • Hedersmedlem
  • Noble and true with a heart of steel
Mer
4 år 5 månader sedan #1196658 av Klanggedin
Hej! Jag har intresserat mig för mina sömnvanor den senaste tiden då jag vanligtvis går och lägger mig kring 20.00 och kliver upp mellan 03-04 på morgonen..

Igår t.ex. drack jag en 33 cl 6.4% starköl och hade svårt att somna lika snabbt som vanligt!

En annan sak jag intresserat mig för är en siesta vilket betyder att man någon gång mitt på dagen slumrar till en kort stund ungefär som en powernap.

En tumregel som finns inom sömn är att man vanligtvis ska sova mellan 6-8 timmar per natt för att det ska klassas som hälsosamt! Däremot var en av min gamla gymnasielärare en tidig morgon varg och han berätta att han sov väldigt lite. Verkade som det handlade om 3-5 timmar per natt bara.. Han berättade inte mer!

Hur som helst varierar mitt sömn mönster och vissa nätter sover jag faktiskt bara 5 timmar men då har jag märkt att jag tagit siesta på eftermiddagen och jag därför ändå kommit upp i den hälsosamma sömntiden. Kan tillägga att jag någon gång sovit 4 timmar mitt på dagen och ändå klarat mitt 20-04 sömn pass.. Galet?

Hur som helst berättade Sören som var lärare i en massa ämnen bland annat sociologi och psykologi att man sover mindre när man blir äldre, bara som ett resultat av åldrande!
Mer
4 år 5 månader sedan #1196678 av krokus
Svar från krokus i ämnet Vad är rimlig sömn?
Bebisar sover mycket! Så att sömnbehovet minskar med åldern stämmer nog.
Mer
4 år 5 månader sedan #1196686 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vad är rimlig sömn?
Sömnbehovet varierar mellan olika individer. Vid schizofreni har man ofta svårt att somna in och sedan störs sömnen av uppvaknanden. Sedan före psykos har man svårt att somna in. En timme före sänggåendet skall man undvika datorskärmar och smartphones för deras blå ljus verkar uppiggande.
www.viska.se/sjalvhjalp/soemnproblem
Mer
4 år 5 månader sedan #1196698 av Richard
Svar från Richard i ämnet Vad är rimlig sömn?
Jag sover minst 10 timmar per dygn, helst 12 Jag har en datorskärm bredvid sängen, som jag lyssnar på ljudböcker i. Men den är inställd på att tona ner ljuset o ge ett rödaktigt ljus istället för blått när solen går ner.
Mer
4 år 5 månader sedan #1196700 av wasp
Svar från wasp i ämnet Vad är rimlig sömn?
Rimlig sömn?? Individuellt, men 7 - 8 timmar vill jag ha!
Mer
4 år 5 månader sedan #1196710 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Vad är rimlig sömn?
8-9h för mig.

Anchored in Christ ✟