Mår inte bättre snarare sämre

Mer
3 år 7 månader sedan #1281813 av Hannah
Har nu ätit sertralin i drygt 3 mån o mår absolut inte bättre. Mer ångest och orken är slut, vill bara ligga i sängen men det funkar inte med jobb o familj. Har ingen lust med något längre och det tar emot att bara åka o handla tex . Tycker det är svårt att förmedla det till nära o tex läkare, får känslan att alla tycker jag ska bita i hop o inte känna efter så mycket. Har svårt att koncentrera mig o tappar tråden liksom . Kanske ska begära att få byta medicin? Gillar när läkaren frågar mig om vad jag tror om vilken medicin jag ska ha , hade jag varit så kunnig hade jag haft bättre lön :groovy :groovy
Mer
3 år 7 månader sedan #1281839 av Cosmos
Många ggr måste man byta medicin för att hitta rätt. Men ofta kan det hela ha flera bottnar och man behöver stöd från psykolog och kurator för att få lite ordning på livet.

Sertralin går ju även under namnet Zoloft och den kan vara lite knepig ibland. Min vän hade Zoloft en tid och spydde varenda dag innan hon fick Citalopram. Själv tålde jag inte Efexor/Venlafaxin utan mådde så illa så jag inte kunde äta. Mot depressionen gjorde den nada. I stället fick jag Paroxetin och där sade det bara poff, ångesten försvann och deppigheten minskade. Jag kände mig som en nyfödd; nyfiken och glad.

Du måste prata med läkaren om ett medicinbyte men också titta på ditt liv för att se och känna vad som möjligen kan kännas fel. Bara för att man har familj och jobb är det ingen garanti för ett bra och friskt liv.
Mer
3 år 7 månader sedan #1281841 av Geta
Hur många här på Viska skulle orka med familj och jobb?
  • Pimed
  • Besökare
  • Besökare
3 år 7 månader sedan #1281856 av Pimed
Svar från Pimed i ämnet Mår inte bättre snarare sämre
Hej Hannah!
Dett låter som att du behöver gå till psykakuten och bli inskriven och begär ett sjukintyg och sjukskriva dig själv. Ta hand om dig!
Mer
3 år 6 månader sedan #1282043 av Admin1
Antidepressiva hjälper inte alla utan 25 % får ej effekt. Det kan gå att förstärka effekten. Psykoterapin KBT ger effekt mot depression och är ett alternativ till antidepressiva. Också motion 3-4 gånger i veckan har effekt mot depression.
Mer
3 år 6 månader sedan #1282052 av Zoidar
Tycker de tappar effekt efter en tid.

Anchored in Christ ✟