ECT

• Richard
  • Richard Profilbild
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Viska's Stormufti
Mer
11 jan 2021 17:08 #1311959 av Richard
Svar från Richard i ämnet ECT

memphis skrev: Det kan bero på annat än ECT att minnet sviktar, Richard. Jag har själv dåligt minne för detaljer och har aldrig fått ECT.

Ja, jag drack en massa folköl o missbrukade narkotika på 00-talet. Bl.a DXM som fräter sönder hjärnan...

Be Logga in ansluta till konversationen.

• Pimed
  • Pimed Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
11 jan 2021 17:25 #1311965 av Pimed
Svar från Pimed i ämnet ECT
Richard det är vanskligt, dåraktigt och vårdslöst att ge dig 30 behandlingar. Det får man inte göra om dom hade följt reglerna. Inte så konstigt att du förlorade minnet. Det högsta ligger väl typ vid tio. Men då gäller det i ovanliga fall. Oftast räcker ett par ggr.

Enligt en som forskar och jobbar inom psykiatrin som jag har pratat med personligen på nätet och hon visade även forskningen. Följer läkarna reglerna för behandling med ECT så kan man förlora minnet men den kommer tillbaka. Misskötts, missbrukas och grovt används så mot all förmodan kommer man oftast förlora minnet och det kommer inte tillbaka.

Mer
12 jan 2021 08:06 #1312099 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet ECT
Idag finns nässprayen Spravato som ger snabb effekt vid depression med självmordstankar, men kan användas som alternativ till ECT också. ECT används ibland i kombination med antipsykotika för att få bättre antipsykotikaeffekt. Närminnet brukar försämras efter psykos, men ej långtidsminnet. Antipsykotika, som Clozapine, Zyprexa och Seroquel kan försämra närminnet liksom Akineton. ECT ger effekt hos 90 % av depressionerna. Antidepressiva 75 %.

Mer
12 jan 2021 13:58 #1312146 av wasp
Svar från wasp i ämnet ECT
Tydligen fick jag ECT i april 1981. Har aldrig mints någonting av mars/april 1981, utan börjar få minnen från maj samma år. Har varit på det viset ända från början, d v s 1981. Glömt totalt!

Sidan laddades på: 0.310 sekunder