KBT inte bättre än medicin vid depression (netdoktor.se)

Mer
Mer
9 år 3 dagar sedan #736118 av Geta
Kombinationen kan vara bra. Varför bara det ena eller det andra?
Mer
9 år 3 dagar sedan #736119 av Erasee
KBT är en form av terapi som nog är den bästa av olika terapisorter;men medicin är nog bättre
Terapi är ju ganska "light".
Dvs effekten av samtalet är att man inte blir mkt friskare... :tummenupp
Mer
9 år 2 dagar sedan #736285 av Admin1
Jag tror inte det är någon idé att lägga till KBT om antidepressiva ger otillräcklig effekt vid depression. Jag är säker på att tillägg av Quetiapine är billigare och ger bättre effekt.
Mer
9 år 2 dagar sedan #736344 av Cosmos

Erasee skrev: KBT är en form av terapi som nog är den bästa av olika terapisorter;men medicin är nog bättre
Terapi är ju ganska "light".
Dvs effekten av samtalet är att man inte blir mkt friskare... :tummenupp


Man ska nog inte underskatta effekten av psykoterapi. Och då menar jag psykoterapi, inte något beigt KBT. Jag gick i en typ av psykodynamisk terapi på 80-talet som hjälpte mig på ett grundläggande sätt. Den handlade huvudsakligen om acceptans och att lära sig att tycka om sig själv utifrån de förutsättningar man har. Ingen typ av manipulering för att skapa en "ny människa" eller så. Det är bara mumbo jumbo och fördomar.

Många av mina symptom förbättrades även om den psykotiska verkligheten bestod. Den var någonting jag måste lära mig att leva med.
Mer
9 år 2 dagar sedan #736347 av Fantasio
Jag har alltid varit skeptisk till olika terapier. Psykoterapi vet jag inte ens vad det är, inte KBT heller.