Hagamannen Niklas Lindgren tillbaka till Umeå.

Mer
8 år 8 månader sedan #753777 av Saari
www.dn.se/nyheter/sverige/hagama ... tt-i-umea/

Jag kan lova er alla att det här är stadens snackis. Under en lång period terroriserade Hagamannen Umeå genom att göra alla män till misstänkta och alla kvinnor till eventuella offer, det var en tid av rädsla och han hann göra mycket skada innan polisen fick tag i honom.

Nu kommer han tillbaka. Hotbilden är enorm mot honom, och när jag tänker efter om varför han så gärna till tillbaka hit där han är den mest avskydde personen som någon gått på jorden så tror jag att det är för att leva gött på skadestånd som kommer ramla in efter att han utsatts för brott.

Det finns rent människor som är villiga att ta ett straff för att få hämnas mot Hagamannen. Själv känner jag att jag antagligen skulle bli extremt arg, rädd och alldeles knäckt av att stöta på honom på stan eller liknande. Han borde veta att han inte kan visa sitt ansikte här, eller någon annanstans heller för den delen. Här känner alla till honom och har levt under den tid då ingen kvinna ville gå ute ensam och att alla män var tvungna att anpassa sig efter att stadens kvinnor var livrädda för att själva råka ut för någonting.

Frågan är hur lång livslängd Hagamannen har. Jag är säker på att han kommer bli misshandlad, det är redan nu faktiskt män som gaddat ihop sig och pratat om vad de skulle vilja göra med/mot honom. Nu vet jag inte hur mycket som är snack, men om Niklas Lindgren hamnar i en situation där ett bråk uppstår så släpper nog spärrarna hos den vanliga Svensson, efter allt han gjort.

Jag har ingen sympati för den här personen. Det går inte, det finns ingen känsla av medlidande för en så grov brottsling. Jag är av princip emot våld av alla dess slag, men jag förstår att han kommer bli mördad när han återvänder hit och min första tanke var att jag hoppas att de som ger honom en smäll ser till att han känner det och inte låter honom komma undan så lätt som att bli mördad av ett skott. Så mycket har jag till övers för en sexualbrottsling.
Mer
8 år 8 månader sedan #753779 av Geta
Han kanske är plastikopererad för att inte kännas igen. Spionen Bergling gjorde så.
Mer
8 år 8 månader sedan #753798 av Kloppe
Hagamannen måste ha varit djupt störd när han begick brotten. Tvivlar på att han blivit frisk från det.
Han borde kanske snarare sitta på rättspsyk så att han får vård.

Det blir bättre och bättre dag för dag.
Mer
8 år 8 månader sedan #753817 av Saari
Han var alkoholpåverkad vid brotten, enligt det som kom fram vid rättegång och stödde domen. Jag tycker att det är ett ganska solklart att han inte är frisk när han dels gjorde det han gjorde, men sedan också levde som vanligt mellan brotten med jobb och barn. Jag minns när han blev tagen av polisen till slut, alla stod som fågelholkar eftersom han var allmänt omtyckt av sin omgivning och antagligen så pass omtyckt att ingen anmälde honom trots att de hade en ganska överensstämmande profilbild av gärningsmannen och även den ändå ganska viktiga detaljen att han hade små fötter och dessutom jobbade på Haga vilket gjorde att han kände till innerstan väldigt väl till exempel. Ändå la ingen ihop ett och ett.

På något vis är det sådana här gånger jag skiljer mellan vad som är sjukt och sjukt. Jag har haft bekanta på rättspsyk och jag vet vad de gjort, men jag vet också varför de blivit dömda till vård och förstår att de verkligen inte var sig själva vid brottens tillfällen och att de som friska inte skulle göra något sådant. Det finns många omständigheter och sjukdomar i bilden för mina bekanta som gör att jag förstår att de är sjuka, men det Hagamannen gjorde tar sjuk till en ny nivå på något sätt. Han är inte sjuk på papper efter undersökning, men sjukhetsfaktorn i att söka upp kvinnor och bli så pass våldsam som han var är så mycket större, samt också detta med att han gick omkring med en dubbel identitet i alla år är vidrig.

Han måste ha någonting i kikaren eftersom han vill tillbaka till Umeå och det enda sunda jag kan tänka på är att tjäna massvis med pengar på skadestånd, tills någon går för långt och tar död på honom. Det är min teori.

Han är så ökänd att jag inte tror att han skulle kunna bo någonstans i Sverige och ha ett normalt liv.
Mer
8 år 8 månader sedan #753826 av Fantasio
Så alla vet hur han ser ut? Jobbigt läge, minst sagt. Tycker han kom ut alldeles för tidigt.
Mer
8 år 8 månader sedan #753838 av Kloppe
Ja, han borde inte få vara på fri fot.

Det blir bättre och bättre dag för dag.