Hagamannen Niklas Lindgren tillbaka till Umeå.

Mer
8 år 9 månader sedan #754207 av Geta
I Sverige värderas brottslingarna högre än brottsoffren.
Mer
8 år 9 månader sedan #754215 av Nissegossen

Saari skrev: Göra om lagen på vilket sätt tänkte du?

Jo, det sticker i ögonen på vanligt folk att de som sitter på rättspsyk kan komma ut tidigt ifall de anses som friska. Jag menar att en som är dömd för ett dåd, skall sitta i fängelse om han är frisk, men även om han är dömd till fängelse men är sjuk, skall han under tiden när han är sjuk sitta på rättspsyk tills han är friskförklarad och därefter i fängelse.

Men däremot om han fortfarande är sjuk vid strafftidens utgång skall han sitta på rättspsyk tills han är friskförklarad. Alltså alla som är dömda för ett brott, skall ha en strafftid och är han fortfarande sjuk vid strafftidens utgång skall han sitta där tills han anses såsom frisk.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 9 månader sedan #754262 av Saari
Det där är en klurig fråga. Jag kan ha förståelse att en människa under påverkan av sjukdom gör någonting riktigt dumt som hen inte kan stå tillsvars för på samma sätt som en frisk människa, men frågan är om hen inte "suttit klart" när friskheten kommer och även förståelsen i vad som hen gjort fel. I Umeå finns det några patienter som de inte räknar med kommer komma ut någonsin för att de är för sjuka, andra är där i mer normala straffår. Jag kan förstå våldsbrott när de kommer ur ett självförsvar om en har en vanföreställning om att vara hotad, men att sitta av sitt straff efter behandling på RP tycker jag ändå måste anpassas utifrån vad för problem och omständigheter dem dömde har.
Mer
8 år 9 månader sedan #754506 av Admin1
Färre får rättspsyk idag och det ändrades 2008. Idag har jag för mig att 60 % av de som döms för mord får fängelse, medan förr blev det oftast rättspsyk. Medeltiden på rättspsyk är 5 år och i fängelse ett år, men det gäller alla brott och inte enbart mord.
Mer
8 år 9 månader sedan #755793 av Geta
Mer
8 år 9 månader sedan #755869 av Admin1
Från rättspsyk är det svårt att bli fri om man har återfallsrisk. Många är kritiska till detta och menar att de flesta dömda har hög återfallsrisk för brottslighet och inte enbart psykisk sjuka. Brottslighet har nog mycket med funktionsförmåga att göra också. Har man schizofreni, så är funktionsförmågan sämre.