Få patienter med vapen anmäls (SR)

Mer
8 år 9 månader sedan #754187 av Geta
Mangs i Malmö hade kunnat blivit stoppad om läkaren hade anmält honom.

sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6210193
Mer
8 år 9 månader sedan #754205 av Nissegossen
Har någon gång funderat på vapenlicens, men det var innan jag blev sjuk. Jag var med i en årspristävling i Kvibergs skytteförening 1965 och där var första pris ett mausergevär. I det var jag tvungen att avstå från sista tävlingen för att jag var tvungen att följa med familjen på semestern det året, då min far och mor skulle åka till Skåne då släkten kommer därifrån och jag fick inte stanna hemma ensam. Hade jag vunnit första priset, mausergeväret, hade jag försökt få vapenlicens. Tävlingen hade jag definitivt chans
att vinna, det stod mellan en som redan hade ett eget vapen och jag under tävlingen, han hade ett eget Karl Gustav 63 som han tävlade med.

Jag hade redan tillgång till min fars hagelgevär, det stod i hans garderob med patronerna på hyllan. Pga att jag tänkte avsluta mitt liv genom att ta farsans hagelbössa och rikta det laddat mot mitt huvud långt senare, har jag fått PTSD pga traumat.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 9 månader sedan #754208 av Nissegossen
För en hundralapp hade jag kunnat köpa ett Mausergevär genom skytteföreningen.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 9 månader sedan #754279 av Fantasio
Jaså, Peter Mangs hade vapenlicens?
Mer
8 år 9 månader sedan #754507 av Admin1
Jag tror inte det här med vapen ligger högst på Agendan för läkare. Det har mycket annat att tänka på vid besöket. Kanske skulle man samköra register för att hitta olämpliga vapenägare och att polisen sköter detta.
Mer
8 år 9 månader sedan #754530 av Richard
Jag fick lämna in mina luftvapen o ett harpungevär till polisen, efter anmälan från min psykiater. Det p.g.a. att jag sköt mig själv med dem.