Ett dygn på akuten på Östra

Mer
7 år 1 månad sedan #912787 av Nissegossen
"Akuten har alltid öppet och tar alltid emot. Men vi kan inte lösa alla samhällets problem"
[url:39cgatv2]http://www.expressen.se/nyheter/qs/valfard/akuten-har-alltid-oppet-och-tar-alltid-emot-men-vi-kan-inte-losa-alla-samhalle/[/url:39cgatv2]

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
7 år 1 månad sedan #912791 av Nissegossen
"Vi kanske kan låta hårda ibland, men man måste skratta för att stå ut."

Detta är livsviktigt, man måste kunna skämta om sin situation. De har fattat det på akuten, men också jag har sedan länge applicerat humorn som ett sätt att överleva på, ifråga om den psykdiagnos som jag har. Kan jag och andra inte skämta om oss själva, skulle vi inte överleva!

Detta är livsviktigt annars lägger vi oss ned och dör.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
7 år 1 månad sedan #912793 av Nissegossen
Trots stress, svåra beslut, tragedier och dödsfall skrattas det en hel del på akutens brygga. Patienter som kommer in med mer eller mindre märkliga saker instoppade i olika kroppsöppningar är ett återkommande ämne för akuthumor. Sjuksköterskan Hannes berättar om en man sökte vård för att han fört in en ölburk i stjärten, som han sedan inte fick ut.

– Läkaren frågade: "Är det "Brown Ale?", berättar Hannes och skrattar.

Det finns plats för skratt mitt i det svåra och svarta. Kanske behövs det extra mycket just därför.

– Vi kanske kan låta hårda ibland, men man måste skratta för att stå ut. Vi skrattar inte åt patienterna, utan åt de absurda situationerna, säger Emma.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
7 år 1 månad sedan #912794 av Nissegossen
Vid fem på eftermiddagen är Doris, som egentligen inte ska vara på akuten, fortfarande kvar. Socialjouren hittar inget boende.

– Ni måste ge socialen en deadline. De får på sig till 18.00, sen beställer vi transport, hon kan inte bo på akuten, det går inte, säger Emma.

Efteråt säger hon:

– Akuten är samhällets sista utpost. Vi har alltid öppet och tar alltid emot. Men vi kan inte lösa samhällets alla problem.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum