Könsskillnader är orättvisa

  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
4 år 11 månader sedan - 4 år 11 månader sedan #1149683 av Cosmos
En ny dom har fastslagit att det är orättvist om vissa kvinnor (och män får man förmoda) har mer testosteron än andra kvinnor måste detta korrigeras kemiskt. Man kan ju inte riskera att de presterar bättre inom idrotten. Men hur gör man med "tredje kön". Spännande för er som orkar.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?progr...1637&artikel=7210046
Last edit: 4 år 11 månader sedan by Cosmos.
Mer
4 år 11 månader sedan #1149684 av Geta
Svar från Geta i ämnet Könsskillnader är orättvisa
Jag orkar inte.
  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
4 år 11 månader sedan #1149687 av Cosmos
Det handlar om idrott glömde jag att skriva i mitt första inlägg.
Mer
4 år 11 månader sedan #1149702 av krokus
En grej jag har funderat över, när det gäller blodprov, och olika kön har olika referensintervaller. Kommer inte på nåt mer än testosteron och östrogen. Möjligen järn? Hur blir referensintervallerna hos ett tredje kön? :va?
  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
4 år 11 månader sedan #1149706 av Cosmos
Det är den androgena, "kvinnliga" löparstjärnan Caster Semenya som har fått en dom på sig om att på kemisk väg minska sin testosteronnivå. Annars får hon inte ställa upp i kvinnlig idrott. Hon betraktar sig själv som kvinna fast ingen annan gör det.


Hyperandrogenism är ett tillstånd orsakat av överproduktion av androgener i njurbarken, äggstockarna eller testiklarna. Hos män är den kliniska betydelsen ringa, men hos kvinnor ses de vanliga manifestationerna hirsutism (hårighet) och virilism (mansdrag) hos patienter med polycystiskt ovariesyndrom och adrenokortikal hyperfunktion.

Mer
4 år 11 månader sedan #1149742 av Nissegossen
Önskar jag hade hennes nivåer. Kanske jag då fungerat som man?

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum