Skillnaden mellan hebefreni, ADD och posttraumatisk stress

  • Einstein
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 8 månader sedan #45672 av Einstein
Hej,
jag fick diagnosen hebefreni för 19 år sedan och är nu 39 år. Jag har på senare tid läst böcker om ADD (d.v.s. ADHD utan hyperaktivitet) och känner igen mig i symptomen. Jag har egentligen aldrig trott på diagnosen Hebefreni utan har levt mitt liv, sedan försöksutskrivningen upphörde för 18 år sedan, helt utan behandling. Dock kanske man kan säga att jag självmedicinerat med te (svart, men ibland grönt), vitamintabletter (MittVal Man) och omega 3 (fisk- eller sälolja). Jag misstänker att jag i stället lider av ADD i kombination med hög IQ. Jag har aldrig haft hallucinationer och men gjorde tre svårförklarliga saker vid ett tillfälle för 19 år sedan inom mindre än 20 minuter. Ingen kom dock till skada men jag blev av med en klocka för ca 200 kr. Denna hade jag dock tänkt hämta senare men jag blev förd till sjukhus.

Jag fick hästdoser neuroleptika, mediciner mot biverkningar och många ECT-behandlingar. Jag var motståndare till behandlingen men den tvingades på mig med våld, vilket har gett mig posttraumatisk stress, tror jag.

Hur som helst, jag tror jag är feldiagnosticerad och undrar vilken skillnaden är mellan hebefreni, ADD och posttraumatisk stress. Jag har bokat tid hos psykiater för första gången på 18 år och hoppas att det inte blir en besvikelse. Jag tror även jag kan lida av någon sömnstörning, typ sömnapné, och har även bokat tid för att undersöka detta.
Mer
17 år 8 månader sedan #45686 av Admin1
Man kan få posttraumatisk stress efter tvång i vården och det är nog ganska många som får sådana problem, så det kan nog kanske stämma. Eftersom du inte tar antipsykotika och inte har några psykossymptom, så borde du inte ha hebefren schizofreni tycker jag.

ADD vet jag ingenting om, men jag hoppas att psykiatrikern du bokad tid hos kan ge besked. Det är annars ibland lätt att tro att man har vissa sjukdomar när man läser om dem. Många människor är hypokondriska. Observera också att det kan ta tid att ställa en korrekt psykiatrisk diagnos.