Funderingar kring psykos

Mer
4 år 1 månad sedan #1230375 av JK
Hej allihopa! Jag är en tjej på 30år med en drös funderingar. Jag ska försöka fatta mig kort men eh kan bli svårt haha. Till att börja med e jag nykter narkoman, har tidigare haft ett tungt amfetamin missbruk där jag fick flertalet drogutlösta psykoser efter jag vart vaken länge och tagit för mycket. Psykoserna var i 2fall paranoida där jag trodde folk kunde läsa mina tankar och att jag skulle bli mördad, o i ett par andra mer vanföreställningar och mycket visuella hallucinationer typ gula polisbilar överallt social. Jag behandlades aldrig för dem o de gick över efter jag sov och jag funkade som vanligt igen med grepp om verkligheten. Detta var ca 8år sedan. Jag har aldrig efter det hört röster eller så, däremot har jag utvecklat GRAV ångest och en renodlad fobi för att drabbas av psykos nu. Jag har harm-ocd och är rädd att bli psykotisk och gå bananas o skada folk osv, även om jag förstår att det inte är så logiskt. Förra sommaren fick jag barn (mitt andra) och jag brakade totalt med ångesten, fick overklighetskänslor och stressade upp mej så till den milda grad att jag inte kunde sova mer. Tillslut blev jag inlagd för sömnstabilisering i 9 dagar och försäkrad om att jag inte höll på att få en psykos trots att jag var övertygad om att det var det som höll på att hända. Jag har pga allt det här blivit sjukt introvert, rädd att verka galen och klarar knappt att träffa folk mer för jag e så rädd att ”psykosen” ska komma närsomhelst. Jag har trott det här med att jag ska få psykos i typ 4år... jag frågade min läkare på psyk om jag hade större risk att få en psykos eftersom jag haft drogutlösta psykoser men det hade han ingen aning om. Så därför tänkte jag om någon här visste? Eller hur liknade erfarenheter? Hur har det börjat för er? Jag kan få viss paranoia vid stress (kan tillägga att jag e diagnostiserad med borderline och adhd GAD och paniksyndrom, och ocd har dock bara tankar o inga tvångshandlingar). Jag e känslig för sömnbrist, ångesten går upp i taket och jag kan bara tänka att jag kommer få en psykos. Det som oroar mig är väl mina overklighetskänslor till o från o att jag har sån Extrem ångestnivå och rädsla. Alltså det e verkligen skräck jag känner ibland. Kan det vara så att jag e prepsykotisk? Hur vet man? När jag var i drogpsykos kom det så fort sen fattade jag ju inte att jag hade psykos förens efteråt... det blev lite rörigt det här men hoppas någon orkar ta sig tid att svara, skulle verkligen uppskatta det.

Kram J
Mer
4 år 1 månad sedan #1230376 av Geta
Svar från Geta i ämnet Funderingar kring psykos
Hej och välkommen!

Om du har haft drogutlöst psykos för så många år sedan, borde inte risken vara så stor att du får nya psykoser. Men så klart ska du inte använda narkotika.
Mer
4 år 1 månad sedan #1230379 av JK
Svar från JK i ämnet Funderingar kring psykos
Hej! Självklart håller jag mig borta från narkotika numera. Jag dricker inte ens alkohol längre. Men hur vet man om man är påväg att hamna i psykos? Är man medveten om det? Eller händer det bara, är säkert olika för alla förstår jag men generellt liksom.
Mer
4 år 1 månad sedan #1230380 av Geta
Svar från Geta i ämnet Funderingar kring psykos
De flesta märker nog inte, när de hamnar i psykos. Enstaka personer gör det.
Mer
4 år 1 månad sedan #1230384 av JK
Svar från JK i ämnet Funderingar kring psykos
Ok! Tack för svar. Jag kan tillägga att varför jag e så rädd från början är för att den psykosen när jag trodde jag skulle bli mördad var så jävla fruktansvärd. Det var som att vara med i den hemskaste skräckfilmen och jag bara frös av skräck. Har allvarliga men psykiskt från den då jag kommer ihåg i stort sett allt...

Så jag e så förbannat rädd att det ska hända igen, och vill väl naivt nog vara ”förberedd” så att jag inte skadar mig själv eller nån annan om jag skulle drabbas igen. Vet hur väl jag ville försvara mig då när jag var psykotisk o hade jag inte vart så rädd då hade ju vad fasen som helst kunnat hända.
Mer
4 år 1 månad sedan #1230385 av Geta
Svar från Geta i ämnet Funderingar kring psykos
Ja, många upplever sina psykoser som skräckfilmer.