Hypomani?

  • Josa
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
3 år 10 månader sedan #1248155 av Josa
Hypomani? skapades av Josa
Hur känns hypomani? Min läkare nämnde schizoaffektiv sjukdom när jag var där senast men jag ser inte att jag är sjukligt manisk. Men jag kan bli uppvarvad och gå igång och göra saker med stor intensitet ett par dagar/veckor för att sedan plötsligt bli otroligt trött.

Idag har jag svårt att koppla av, tankar hakar upp sig i huvudet och jag kan bara tänka på en sak och inget annat. Svårt att sitta still. Spänd i kroppen och uppstressad. Kan det vara hypomani?
Mer
3 år 10 månader sedan #1248157 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hypomani?
Hypomani ska upplevas som ganska trevligt.
  • ingrid64marie
  • Besökare
  • Besökare
3 år 10 månader sedan #1248160 av ingrid64marie
Svar från ingrid64marie i ämnet Hypomani?
Tror inte det är mani men det låter som om du haft maniska perioder för att sen få en neråtsvacka, du har kanske svårt att koppla av på grund av tanken som fastnat, gör något vad som helst som du tycker om och som kan avleda tanken som fastnat.
Mer
3 år 10 månader sedan #1248164 av Vittrad
Svar från Vittrad i ämnet Hypomani?
När jag blir hypoman blir jag oftast väldigt kreativ, energisk och företagsam. Då tar jag mig an projekt, skapar, städar, shoppar, fixar och donar. Man hamnar i flow och kan hålla på i timmar utan att tröttna. Man är så pigg att man antingen inte sover alls eller väldigt lite. Det är en skön känsla. Fullt utvecklad mani är jag osäker på om jag någonsin haft.
Mer
3 år 10 månader sedan #1248174 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Hypomani?
Jag har varit hypoman några ggr i livet. En fantastisk känsla där man är redo för allt, en känsla av omnipotens och styrka. Inte för att jag får så mycket gjort istället kan jag hitta nya slingor på gitarren och sitta i timmar och fila.
Men sömnen blir ett stort problem. Tankar och bilder rusar genom huvudet utan kontroll och då mår jag inte bra. Istället är jag uppe på nätterna och sitter och knåpar med gitarren.

Men det hela slutar på samma sätt. En snabb transport rakt ner i kolkällaren. Det brukar gå på en dag. Lusten ersätts av ett kompakt mörker med fruktansvärd ångest. Har diagnosen schizoaffektivt syndrom och den är säkert riktig.
Mer
3 år 10 månader sedan - 3 år 10 månader sedan #1248200 av Clean
Svar från Clean i ämnet Hypomani?
Min senaste period var hypomani och manier. Blandat. Samtidigt akut psykotisk. Det var min lyckligaste period i mitt liv som det är varje gång. Och jag har diagnosen schizofreni och inte schizoaffektiv. Den största manien jag har haft var i min ungdom och då reste jag fram och tillbaka till London, Amsterdam, Tyskland osv. Hade mycket pengar. Varje gång jag kom från tex London hade jag lika stora väskor som flera ikeakassar med kläder. Handlade mestadels på second hand bland annat i Camden. Det var hemskt när det gick över. Ibland vissa läkare vill jag äter litium. Vilket jag har ibland testat visst man mår bra men jag tycker det är ett rävgift. Men vill man inte ha sina ups and Downs pga downsens ska man äta litium.
Last edit: 3 år 10 månader sedan by Clean.