Doshöjning psykos

Mer
3 år 7 månader sedan #1278490 av smaland
Hej! har haft psykos och tagit abilify 10mg och sertralin. Har tagit några månader och saker jag hör har minskat men hör fortfarande ibland.
När jag sa att jag hörde ibland så frågade de om jag verkligen tog medicinen. Och det gör jag. Nu höjde de till 15mg abilify och de frågar om man tar tabletterna.
Har inte träffat utan dr höjde bara. De verkar fokusera mkt på de positiva symptomen och hör man minsta lilla så ska de höja?
Skrivit innan här i forumet och det verkar som att många i gruppen har positiva symtom trots neuroleptika, dvs ganska vanligt.
Måste man bli helt symtomfri enligt dem? Vågar ju knappt säga att jag hör saker ibland för då proppar de mig med ännu mer kanske?
Någon som tar t ex abilify 15 mg och får stanna på en dosen, har ni några positiva symtom kvar och isåfall vilka?
Om man inte har positiva symtom kvar efter medicinen kan man fortfarande ha psykosjukdom? Hur märks det isåfall?
Mer
3 år 7 månader sedan #1278492 av Geta
Svar från Geta i ämnet Doshöjning psykos
Har inte du frågat om det här förut. Om du har diagnosen schizofreni, så kvarstår den även sedan positiva symtom har lagt sig. De flesta har bara kortare perioder med psykos men räknas ändå som schizofrena. De negativa symtomen kan vara minst lika jobbiga.
Mer
3 år 7 månader sedan #1278493 av krokus
Svar från krokus i ämnet Doshöjning psykos
Även jag har 15mg Aripiprazole/Abilify. Jag har dock en annan diagnos, schizotyp störning.

Ibland får jag psykoskänningar, men hör sällan röster numera. Skönt att slippa!

Hur som helst, när jag får känningar om att psykos är på gång, tar jag Quetiapin (vid behov till natten) och sover. Oftast brukar psykosungen vara borta efter några få dagar.
Mer
3 år 7 månader sedan #1278550 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Doshöjning psykos
För att vara frisk måste man vara utan antipsykotika i minst 2 år. Just röster kan vara svåra att bli helt kvitt. Särskilt röster, som kommer vid läggdags när deet är lugnt och tyst. Om man är nyinsjuknad som du verkar vara brukar man få bra effekt oftast. Doshöjning kan vara ett sätt att förbättra effekten, men Risperdal är ungefär 20 % starkare i effekt än Abilify, så preparatbyte är en möjlighet vid otillräcklig effekt. Vilken typ av röster har du är de högljudda eller viskande? Mår du dåligt av deras budskap?

www.viska.se/sjalvhjalp/sa-motverkas-roester
Mer
3 år 7 månader sedan #1278558 av smaland
Svar från smaland i ämnet Doshöjning psykos
Tack för era svar. Har tagit medicin sen ett halvår tillbaka men de har ej nämt schizo etc
Hade mer röster förut tex hörde någon som upprepade det jag tänkte men nu har jag mer viskningar.
Tror ni att de höjer medicinen om man har viskningar ibland? de har precis höjt 10-15 mg abilify.
Känns bätttre än innan men blir avtrubbad o slö på något sätt. Så är orolig att de sätter in mer.
Vad hade ni för positiva symtom efter psykosen de första månaderna av medicinen? Avklingade de efterhand eller kom tillbaka?
Och en annan fundering. De vuxna som blir av med de positiva symtomen men har mest negatva symtom kvar hur märker läkaren att de kanske har psykosjukdom då och inte en depression?
Tacksam för alla svar :hjärta
Mer
3 år 7 månader sedan #1278570 av Geta
Svar från Geta i ämnet Doshöjning psykos
En depression går över. Den är mer dynamisk. Negativa symtom kan pågå hur länge som helst. Läkarna kan bara se och höra hur patienten beter sig.