Diagnos

Mer
3 år 1 månad sedan #1329279 av Nobel
Svar från Nobel i ämnet Diagnos
När jag började medicinera så tog det ca 4 månader innan vi fick bukt med positiva symtom. Speciellt paranoian hängde kvar länge. Detta var med Olanzapin monoterapi. Andra insjuknandet satte vi in Olanzapin igen men med tillägg av Aripiprazol för att få bukt med aptithöjningen Olanzapin ger. Tog ungefär lika lång tid att få bukt med symtomen andra gången. Är ingen läkare, men det kanske bara tar ett tag innan du ser full effekt av Haldol.
Mer
3 år 1 månad sedan #1329285 av IM
Svar från IM i ämnet Diagnos
Håller med Nobel att man ska se diagnos som ett verktyg för behandling. Jag har nåt med ospecificerad paranoid psykos vilket faller inom schizofren.
Mer
3 år 1 månad sedan #1329301 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Diagnos
På vilket sätt kan schizofreni vara ospecifierad? I dagens DSM V är alla undergrupper strukna, istället faller alla grupper inklusive schizoaffektiv (tror jag) in under schizofrenispektrat.
Mer
3 år 1 månad sedan #1329312 av IM
Svar från IM i ämnet Diagnos
Vet inte, om det tolkas utifrån både spektret när du är i psykos, inte i psykos, för mig hamnar det i schizofreni. Men jag anser att shizoaffektiv som har drag av både schizofreni och bipolär inte ska jämställas med schizofreni. Tycker faktiskt om man är schizoaffektiv att man har bättre förutsättningar för att hantera livet framför renodlad schizofreni, det är min åsikt att schizofreni är mer svårbehandlat, än schizoaffektiv. Men det är klart man får ta hänsyn till vilken av sjukdomen som är mest styrande den bipolära eller den schizofrena . Men samtidigt är jag själv schizofren, har inga röster och har inte haft på väldigt länge, medicinen fungerar, ångesten håller sig borta, problemet är nedstämdhet som lite för ofta gör sig påmind. Vet inte varför man använder ordet ospecificerad, kanske för att det ska låta bättre i ens öron.
Mer
3 år 1 månad sedan #1329314 av Geta
Svar från Geta i ämnet Diagnos
Förr var läkarna väldigt rädda för att ge diagnosen schizofreni. Det är kanske likadant i det här fallet. Diagnosen schizofreni är stigmatiserande.
Mer
3 år 1 månad sedan - 3 år 1 månad sedan #1329316 av koi
Svar från koi i ämnet Diagnos
Egentligen. Allt utom depression är bra. Jag vill inte höra av mobila teamet att jag ska ta en promenad och dricka varm mjölk när jag inte sovit på veckor och hallucinationer och paranoida tankar börjar få fotfäste och jag inte får prata om dem. För det fattar de inte när det står ”depression ”.

och då går det för långt. 
Last edit: 3 år 1 månad sedan by koi.