Finns det tecken på schizofreni i detta?

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 4 månader sedan #56720 av
Jag har träffat på en människa som beter sig lite underligt och har funderat på om han kan ha drag av schizofreni?

Först och främst är han mytoman. Han kan ljuga om precis allt upplever jag det som, och det spelar ingen roll om det är lögner som är lätta att genomskåda eller inte. Allt från att någon släkting helt plötsligt fått någon konstig sjukdom till att han kan typ 7 språk flytande eller att han ska gå och lägga sig fastän han inte alls gör det osv osv. Det mest bisarra till det mest vardagliga. Ibland har han blivit förbannad när jag påpekat lögnerna men ibland upplever jag ingen reaktion alls på det. När jag försiktigt gav mig in på området att jag har svårt att tro på det han säger fick jag ett mycket filosofiskt svar där han påpekade att det händer otroliga saker för det flesta människor och att det mest handlar om att ha ett öppet sinne.

Vill imponera med diverse historier (hör väl till mytomanin).

Förutom hans mytomani verkar han ha någon form av hypokondri. Han talar om diverse sjukdomar som han har, och tillskriver även sina anhöriga sjukdomar.

Ett annat drag är att han låtsas eller får det att verka som om han är kunnig inom många skilda områden. Det kanske han är också men en hel del är helt klart påhitt. Uttalar sig tvärsäkert om saker som vid närmare granskning inte stämmer. Söker alltid överläge i diskussioner. Virrar bort sig i mycket konstiga resonemang så att man inte hänger med och till slut ger upp. Han för ofta väldigt abstrakta och filosofiska resonemang.

En gång låtsades han prata i telefonen; jag förstod efter ett tag att det inte var någon på andra sidan luren. I det sammanhanget skällde han ut en person. Jag trodde att han spelade och påpekade detta för honom men han reagerade inte; det var precis som om han inte hörde vad jag sade eller inte tog in det. Har funderat efteråt på om det kanske inte var teater utan att det var verkligt för honom. Men borde han inte reagerat då när jag påstod att han spelade teater??

Han låtsades vid ett tillfälle vara synsk genom att påstå diverse saker som han visste om mig, men jag förstod dock att han bara kollat upp det på internet.

Manipulerande, iaf i vår kontakt.

Projicerar sina svagheter på andra.

Stort kontrollbehov.

Har brister i empatin, iaf är han ofta kylig.

Kan hota folk. Dock har jag aldrig känt mig fysiskt rädd för honom och jag har aldrig sett våldsamheter från honom. Upplever honom som lugn i kontakten.

Konstiga sovvanor.

På något sätt verkar han inte ha lyckats med sin karriär trots att det verkar vara mycket viktigt för honom.

Mycket svårt att planera när man har med honom att göra. Vid flera tillfällen har han ställt in eller ändrat tidpunkter genom att påstå att han blivit sjuk eller att hans anhöriga blivit sjuka (det handlar mkt om sjukdom här också). Har inga problem med att erkänna själv att han aldrig kan planera.

Stort bekräftelsebehov.

Mycket egocentrisk.

Vill utmärka sig som mystisk.

Påstått att han är förföljd och har någon typ av avlyssningsapparatur hemma eller nåt ditåt.

Orkar inte vara med folk mer än två dagar i sträck enligt hans egen utsago. Prioriterar inte vänner - det har han också själv sagt.

Släpper ingen för nära inpå sig. Har mycket hemligheter.

Har vid några tillfällen pratat om förakt för människor, iaf minns jag att han sagt att han föraktar sina anhöriga på vissa plan.

Svarar bara på kontakt när det behagar honom.

På något sätt verkar han själv vara medveten om att han inte är normal.
Har inga problem med att själv tala om att han är ”knäpp” och ”konstig”.

Finns det tecken som skulle kunna tyda på schizofreni eller en början till det?
Mer
17 år 4 månader sedan #56723 av Isa-Alise
Nej, jag tycker det låter mer som en personlighetsstörning om det är en psykiatrisk diagnos överhuvudtaget... människor kan vara rätt knepiga och eccentriska utan att vara sjuka...
Mer
17 år 4 månader sedan #56725 av Nissegossen
Förstår att detta är seriöst, men kunde inte låta bli att le! :lol:

Sätt dig ned och lyssna på berättelserna!
Skriv ned berättelserna och berätta om dem.
Kunde bli en ny Fritiof Nilsson Piraten av det! (författare). :lol:

Men på frågan, tja visst skulle han kunna ha Schizofreni! Men det tror jag han skulle värja sig mot!

Det enda sättet är genom psykologiska tester eller att han uppför sig så bizzart att även andra reagerar på det.

Vi har en mytoman i området där jag bor, men han har aldrig legat på någon psykisk mottagning, men kallas i folkmun för lillhage

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 4 månader sedan #56727 av Jocke
Nja, det låter mer åt bipolär-borderlinehållet. Då får jag fråga dig, regredierar han? Jag tycker du ställer stora krav på honom, vilket han nog själv är orsaken till? Du har funderat på att bryta kontakten?

Han har vissa drag, men dem är så allmänt hållna i det här fallet, så nej!

Specialintresset filosofin gör att det kan finnas en misstanke här!

Vars är världen på väg?
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 4 månader sedan #56728 av
Jocke,

Han har faktiskt själv hävdat att han är bipolär men jag har läst om det och tycker inte att det verkar stämma direkt, men jag kanske har fel (trodde det hörde till hypokondrin att han hävdade det)! Varför tror du att det kan röra sig om bipolaritet? Vad kan filosofiintresset vara en misstanke på?

Regredierar.....nja....hur ska jag veta det? Vad menar du med att jag ställer stora krav?
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 4 månader sedan #56729 av Jocke
En av symptomen till schizofrenin kan vara en överdriven filosofintresse!

Det finns nog en del sanning i det han säger, men du kanske måste sila rätt mycket? En vän ser med överseende på sin kompis. Lägger man märke till vissa detaljer, så har man en viss kontrollbehov. Har du brutit kontakten?

Regrediering betyder att man pratar mycket kring barndomen ur ett barns perspektiv!

Vars är världen på väg?