Auditory Processing Disorder

Mer
9 år 8 månader sedan #676291 av koi
Är det nån som hört talas om Auditory Processing Disorder? Jag har läst om det och det verkar passa in på det jag upplever. Jag har svårt att förstå talat språk. När folk pratar så låter det obegripligt, som utländska eller mummel. Jag måste gissa vad de säger. Eller kan det vara en biverkning på Abilify eller Quetiapin? Jag har haft dem länge och mitt problem att förstå andra har pågått i 3 månader. Det är frustrerande.
Mer
9 år 8 månader sedan #676314 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Auditory Processing Disorder
Har inte hört det här problemet tidigare. Visst kan hörselintrycken störas vid schizofreni och det kan vara en förklaring. Men också sorl i bakgrunden kan göra det svårt att förstå talet. Sedan har jag märkt själv att vissa enstaka personer kan tala på ett sätt, så att talet suddas ut och blir svårt att förstå. Det du kanske kan göra är att blunda och bara lyssna. Kanske kan om man samtidigt har synintryck försvåra det hela.
Mer
9 år 8 månader sedan #676317 av koi
Svar från koi i ämnet Auditory Processing Disorder
Är det ljud i bakgrunden hör jag inte alls. Det är som att mina öron inte kan bestämma vad som är viktigt utan alla ljud är lika viktiga. Jag måste slå av ljudet på tv eller stereo när tex min man pratar med mig. Annars förstår jag inget.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
9 år 8 månader sedan #676320 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Auditory Processing Disorder
Är det en begynnande hörselskada kanske?

Vars är världen på väg?
Mer
9 år 8 månader sedan #676322 av koi
Svar från koi i ämnet Auditory Processing Disorder
Kan man ha hörselskada så att man kan höra svag musik men inte prat om det inte är väldigt tyst runtomkring och att jag koncentrerar mig mycket.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
9 år 8 månader sedan #676326 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Auditory Processing Disorder


Ja, det kan man ha ändå, det beror på frekvenser och inte på volymen. Man kan ha en vanlig hörsel fram till en viss nivå sedan kan det ta abrupt slut på frekvensomfånget. En del hör bara diskant en del hör bara bas. En länk här.

kidshealth.org/parent/medical/ea ... itory.html

Vars är världen på väg?