Dålig koncentration och fokus

Mer
4 år 2 månader sedan #1217422 av Charlottesometimes
Hej!
Eftersom jag är ganska ny med schizofreni så har jag en fundering jag hoppas kunna få hjälp med.

Jag har svårt med koncentrationen och fokus, jag kan t.ex. inte läsa en bok, utan tankarna far iväg…
Är detta något ni upplever? Hur hanterar ni det? Äter ni medicin mot det?
Jag tycker det är jättetråkigt att inte längre kunna läsa och hoppas det finns någon medicin som hjälper mot detta… Är inte bara läsningen som drabbas utan även andra sysslor som kräver viss koncentration och fokus.

Detta är inte en biverkning av medicinen då detta började en tid innan sjukdomen bröt ut ordentligt.
Mer
4 år 2 månader sedan #1217425 av Geta
Svar från Geta i ämnet Dålig koncentration och fokus
När man är nyinsjuknad är det nog svårt att koncentrera sig på något annat än schizofrenin. Tror inte heller att det är en biverkan av medicin. Tvärtom borde det vara.
Mer
4 år 2 månader sedan #1217439 av Amandara
Inte kunnat läsa en bok på många år. Förr var jag en bokslukerska. Har fullt upp med verkliga livet.
Mer
4 år 2 månader sedan #1217481 av memphis
Samma för mig. Jag läste alltid en bok innan jag blev sjuk. Nu läser jag ingenting. Till och med långa inlägg här på Viska kräver för mycket fokus.
Mer
4 år 2 månader sedan #1217576 av Admin1
Efter psykosen kan man få lässvårigheter som liknar dyslexi. Men koncentrationsförmågan kan försämras också. Vissa kan bara koncentrera sig i 30 sekunder.
Det som kan förbättra koncentrationen är jogging och träning som ger flås.
Läs mer här:
www.viska.se/sjalvhjalp-2/sjalvhjalpsrad...ncentrationsfoermaga
www.viska.se/sjalvhjalp-2/sjalvhjalpsrad/2179-laessvarigheter
Mer
4 år 2 månader sedan #1217612 av Cosmos
Plus frukt och grönt.