När kan man prata om anhedoni?

Mer
3 år 1 månad sedan - 3 år 1 månad sedan #1330196 av Klanggedin
Den har jag läst... Telefoner och sociala medier "hackar" vår hjärnas belöningssystem.. Framförallt människor som växt upp med sådant samt är impulsiva har ökad risk för att hamna i beroende. Det handlar om att hjärnan prioriterar bort saker eftersom att sociala med är så lockande.. En del vaknar mitt i natten för att kolla och ett beteende man ofta ser är att man tar upp telefonen och kollar hela tiden..

Man har helt enkelt svårt att fokusera på saker och det handlar om dopaminets effekt på hur vi prioriterar vår uppmärksamhet!..

Kan ju va negativa symptom också men fokus är en bristvara som man ska va försiktig med och som schizofrena är extra fattig med..
Last edit: 3 år 1 månad sedan by Klanggedin.
Mer
3 år 1 månad sedan #1330202 av Geta
Negativa symtom fanns långt innan skärmarna. Tycker inte att man behöver vara rädd för det. 
Mer
3 år 1 månad sedan #1330303 av koi
Svar från koi i ämnet När kan man prata om anhedoni?
Jag hade anhedoni sa en läkare för 11 år sedan.
Mer
3 år 1 månad sedan #1330307 av Cosmos
Förut var det TV:n som tömde våra hjärnor och nu är det skärmtid och sociala medier som suger ur oss. Äh, Anders Hansen har fått för stort inflytande på hur vi betraktar våra hjärnor.
Mer
3 år 1 månad sedan #1330308 av Geta
Man ska ta upp varje litet intresse som man kan uppbringa vid anhedoni och negativa symtom. Då kan man spinna vidare på det.
Mer
3 år 1 månad sedan #1330312 av Amandara
Jag är tex intresserad av att äta. Blev full i skratt. Jag har problem med vikten. Så det blev komiskt, att nysta i den intressetråden - och bli ännu tjockare och fetare. Men det är ändå ett nöje. Och nödvändigt, i lagom dos.