Någon som känner igen sig?

Mer
8 år 11 månader sedan #736583 av Jesus/magnus
du skriver rakt in i hjärtat! <3

John 8:31-32.
Mer
8 år 11 månader sedan #736996 av Papercake
Tack, känner mig verkligen välkommen. <3

Jag är under utredning på en mottagning för tidigt ingripande vid psykos sjukdomar.
Det började med att jag skulle gå i kbt för mina tvångstankar. Dit blev jag skickad från öppen psykiatrin. Där blev jag även diagnoserad med bipolär typ 2.

Det har fungerat bra med mediciner och varit stabilt. Men rösterna har funnits kvar. Paranoian är kvar. Jag kan inte få tyst på det men samtidigt så vill jag inte vara själv.

Jag mår så fruktansvärt dåligt över det här. Jag ångrar att jag valde att gå i kbt. Jag ångrar att jag sagt något alls. Jag har svikit mig själv och dom inom mig. Jag kan inte relatera till att jag skulle ha en psykos. Eller att jag skulle lida av schizofreni. Jag kan inte förstå. Det känns bara som att jag åker runt i ett vakuum. Hela mitt liv existerar inte.

Dom förnekar min värld och vad jag upplever. Det känns så fel när dom säger att det du upplever finns inte, det är inte sant, du ska inte lyssna. Vem ska jag lita på?

Hur är det för er?
Vill ni dela med er om hur ni har det i vardagen och hur eran utredning m.m varit?

Jag känner mig vilsen, men jag är inte ensam.

Det känns som att jag kommit till rätt plats här.
Mer
8 år 11 månader sedan #736999 av Geta
Svar från Geta i ämnet Någon som känner igen sig?
Har inte gjort någon utredning. Det var inte så vanligt förr att gå igenom en sådan.
Mer
8 år 11 månader sedan #737004 av mumrik
Svar från mumrik i ämnet Någon som känner igen sig?
Förstår om du är förvirrad.

Att älta att man sagt något överhuvudtaget tror jag är ganska vanligt.

Man blir missförstådd och ledsen.

Jag har massa rädslor som styr mitt liv, sjukdom, medicin, framtid.

Lever med en "mask" som jag ofta får sätta på mig. (Får dissociativa besvär, derealisation och depersonalisation)

Klarar av att fungera i världen men har det konstigt på insidan.

Rädslan är vår värsta fiende, med den kommer alla de där jobbiga symtomen.

:kram
Mer
8 år 11 månader sedan #737071 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Någon som känner igen sig?
Om din bipolär 2 diagnos är rätt skall röster och paranoia försvinna, när depressionen är borta. Därför att vid bipolär brukar psykossymptom bara uppträda vid mani eller depression, men inte annars. Vid bipolär 2 brukar man ofta få antipsykotikat Seroquel Depot, som också har effekt mot depression också samt kanske också ångest.

Det finns en behandling metakognitiv träning, som är bäst vid paranoia. Det kan gå att ge sig själv denna behandling för materialet finns på svenska:
www.viska.se/index.php/sjalvhjal ... t-paranoia
Mer
8 år 11 månader sedan #737228 av koi
Svar från koi i ämnet Någon som känner igen sig?
Jag vet inte om jag gjorde nån utredning. Jag var inlagd på sjukhus när jag fick diagnos. Men jag har träffat neurolog för att utesluta epilepsi och har gjort en ct på skallen.