De som följer kostråd från Livsmedelsverket lever längre

Mer
11 år 10 månader sedan #491836 av Tikki
En ny studie från Lunds universitet visar att de som följer Livsmedelverkets kostråd lever längre. 17 000 svenska män och kvinnors kostvanor har undersökts över lång tid. Störst effekt noterades bland männen, där risken att dö i hjärt-kärlsjukdom nästan halverades.

Bakom resultaten som nyligen presenterades i tidskriften Public Health Nutrition, står Isabel Drake och Elisabet Wirfält, forskare vid Lunds universitet.
Att äta en varierad kost med högt intag av fullkorn, frukt och grönsaker, fisk och skaldjur samt fleromättade fetter har länge ansetts nyttigt, inte minst bland vetenskaplig expertis. I takt med det stigande intresset kring våra matvanor har många kostrekommendationer ifrågasatt, även kostråden från Livsmedelsverket.

Drake och Wirfält visar nu att det finns ett tydligt samband mellan kostråden från Livsmedelsverket och en lägre risk att dö hos medelålders män och kvinnor. En av de viktigaste slutsatserna är att det inte är fel på kostråden, utan problemet är istället bristande förmåga att följa dem:

- Förvånansvärt få, mindre än tre procent av deltagarna i studien, följde kostråden fullt ut. Framför allt åt personerna för mycket socker, mättat fett och raffinerade spannmålsprodukter som t.ex. vitt bröd, säger Isabel Drake i pressutskicket från Lunds universitet.

Författare: Stina Nordqvist
Källa: Lunds universitet
Mer
11 år 10 månader sedan #491840 av Geta
Jag vet en hushållslärare, som var expert på allt vad nutrition heter. Hon dog innan hon fyllde 70 år.
Mer
11 år 10 månader sedan #491870 av Admin1
Undrar hur den psykiska hälsan påverkas av god kost hela livet?
Mer
11 år 10 månader sedan #491872 av Amandara
Bra kost är säkert bra, men man blir ju nipprig på alla dessa varningar som kommer hit och dit för allt typ...... om man ska lyssna på experterna så kan man ju nästan inte äta något! Jag tror livsmedelsverket har bra råd...... hoppas det iaf. :väggen
Mer
11 år 10 månader sedan #491874 av Geta
Det borde ges ut en kokbok för schizofrena, som får metabolismen rubbad på grund av antipsykotikaintaget.

En termin gick jag på en hushållsskola. Där serverades bra mat. Det hjälpte upp min hälsa lång tid efteråt.

När man har grava negativa symtom, har man ingen energi att räkna ut och laga näringsriktig mat. Då tar man till något som går snabbt och knappt behöver någon tillagning.
Mer
11 år 10 månader sedan #492179 av Admin1
Det finns en kokbok med 14 rätter:
www.sklkommentus.se/Web/ProduktSB.aspx?p=2138
https://www.sklkommentus.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=f964cccc-9021-402a-a9d4-1b63a85c46eb&MediaArchive_Max_ImageHeight=250&MediaArchive_Max_ImageWidth=150

Det finns också en städbok om hur man skall städa hemma:
www.sklkommentus.se/Web/ProduktB.aspx?p=2890