Slå på mig, skäll på mig o tvinga mig till motion!

Mer
5 år 9 månader sedan - 5 år 9 månader sedan #1069656 av Richard
Jag har hypersomni, d.v.s. att man sover för mycket. En normal natt o förmiddag är att jag somnar runt 00, sover till 11:30 (börjar min sysselsättning 12:30), så det blir nästan 12 timmar. Vissa nätter vaknar jag o kan gå upp o ta en cigarett.

Ska jag upp t.ex. 06:30 så är det inga problem, tar en dusch, så är jag pigg! Men jag har inget att göra på förmiddagarna, så jag sover bort dom! Ett alternativ är att öka aktiviteten på min dagliga verksamhet till förmiddagarna också. Men nuvarande 3 timmar om dagen är lagom, jag är extremt stresskänslig o det blir för mycket för mig.

Bara att gå upp tidigare? Jo, jag kan ju ställa klockan på 08 o gå upp, sätta mig vid datorn o dricka kaffe, men det känns mest meningslöst... Har redan för mycket datortid o för mycket kaffe...

Värsta tiden på dygnet, det är mellan 10:00 o 11:30! Jag vaknar till runt 10, och i.o.m. att jag har radion på dygnet runt så vet jag hur lång tid jag kan sova till, beroende på vad det är för radioprogram. Då ökar ångesten, jag kallsvettas o drar över mig täcket, trots att det varit så varmt. Medicinerar med ångestdämpande Iktorivil (möjligen har min Haldol som jag också tar då, en viss ångestdämpande effekt mot viss typ av paranoia-ångest) på kvällen, den sitter i dagen efter, men har nyligen även fått Lyrica mot ångest, som jag tar på morgonen o på eftermiddagen o det funkar bra, men Lyrican tar ca 2 timmar innan den verkar. Även Venlafaxin på morgonen, den är både ångestdämpande, antidepressiv o uppiggande.

Inte nog med det, jag behöver Theralen två timmar innan jag planerar att somna, o en Imovane en halvtimme innan.

Jag har nyss börjat motionera i form av golf. Nu kan jag inte spela varje dag, men ett par gånger i veckan tror jag förbättrar sömnen i längden. Min dagliga verksamhet har flyttat från gångavstånd från mig, till utkanten av stan, så jag cyklar 6-7 km på vardagarna.

Har ni några tips? Att gå upp tidigare o springa, jogga eller åtminstone gå, motionsslingan här utanför, hade varit helt underbart! Men hur får man motivation till det? Jag kan inte få det. Jag är överviktig och har ätstörning, o vill naturligtvis gå ner i vikt. Har dock blivit av med 8 kg i år. Jag vill ha hjälp, tips o motivation! Golf är skoj, men att gå motionsslingan känns trist, trots musik i lurarna!

Skulle så gärna vilja börja med att gå upp kl 10, o gå (jag orkar inte jogga eller springa) motionsslingan, varför ska det vara så svårt? Sömnen, hälsan, konditionen o allt hade blivit bättre!


Jag skrev ungefär ovanstående på Flashback o fick några bra svar, byta ut hälften av kaffet (normalt blir det runt 6 muggar per dag) mot koffeinfritt te, försöka dra ned på tid vid datorn o annan elektronik samt få lite frukt dagligen. Sen tipsade en moderator mig om att medicinen Voxra kanske skulle vara bättre för mig? Denna fråga hör väl hemma i "Läkemedel", men eftersom frågan handlar om att börja motionera, så tar jag det är. Jag har ju hört talas om den, men aldrig varit särskilt intresserad av den.

Han eller hon sa att man går ner i vikt av den, den minskar hunger (så kanske jag kan få det bättre ställt med maten), den används även vid rökavvänjning, så jag kanske kan sluta med att elda upp hälsa o pengar. Samt hjälper den mot ADD/ADHD. O jag har diagnosen Vuxen-ADD, dock används den inte nu, men enligt utredning så har jag det. Men centralstimulantia är dock inte aktuellt.

Men man kanske skulle fråga om den? Vet inte om den går att blanda med Venlafaxin, men jag skulle kunna göra ett försök (efter diskussion med psykiatern) att trappa ner Venlafaxin o byta mot Voxra. Jag visste inte att man gick ned i vikt av den, trodde tvärtom!


Sen tänkte jag till lite nyss, när jag cyklade till affären...

På måndag, ska jag tvinga mig upp o försöka gå motionsslingan! Jag lyssnar en del på talböcker, det kanske blir lite roligare! O hoppas att jag kan göra detta till en vana! Lite måste man tvinga sig till, annars ses man ju bara som latmask, slöfock o det finns ingen sådan diagnos i.a.f.

Man kanske kan börja fotografera lite i samband med promenaden? Ta lite fina naturbilder. Jag har ingen systemkamera, men dagens mobilkameror är bra.
Last edit: 5 år 9 månader sedan by Richard.
Mer
5 år 9 månader sedan #1069658 av Recard2016
Jag går o lägger mig 21, stiger upp runt 12. Men sover inget på dagarna, rätt nöjd me de.
Mer
5 år 9 månader sedan #1069671 av Richard
Jag ställer alltid alarmet på mobilen, men jag ställer min specialklocka i ett annat rum, så jag måste gå upp för att stänga av den! O så få in vanan!

Mer
5 år 9 månader sedan #1069775 av Admin1
Skaffa sele åt katterna och var ute med dem ett par timmar per dag.
Mer
5 år 9 månader sedan - 5 år 9 månader sedan #1069829 av Richard
Ja, det var en bra ide!

Jag vet inte om katterna orkar gå 5 km (motionsslingan), o katter är inte lika lätta att kontrollera i sele som hundar. Men det vore nog kul för katterna att få komma ut lite! Det vill jag att dom ska få.
Last edit: 5 år 9 månader sedan by Richard.
Mer
5 år 9 månader sedan #1069830 av Geta
Om du ska gå med katter i sele, är det dom som bestämmer vart ni ska gå. Du har inget att säga till om där.