Enkla tips hur man går ner i vikt

Mer
4 år 2 månader sedan - 4 år 2 månader sedan #1225671 av Nissegossen

Geta skrev: Precis så måste det vara!


Svårt att tro då jag numera tror jag är början till undernärd. De som var boendestödjare hade order om att ta reda på om brukarna fick mat i sig. Han kunde sitta på ett fik och äta något till kaffet, hade honom innan jag skaffade hemtjänst och innan min KP han hade i uppdrag att se efter om jag åt tillräckligt. Kunde ta en smörgås på fiket och äta till kaffet ändå kunde han fråga vad äter du idag? Jag sade jag vet ingår i ditt jobb men när jag sitter pch äter behöver du fråga då?

Han läste mycket mycket böcker han visade mig ett fik en gammal bagare hade haft det och min far sade där murade jag bakugnen till den bagaren han var nöjd med ugnen bröden blev jämt gräddade detta sent 40-tal han murade 60-tal när han talade om det för mig då satt vi i bilen och körde förbi han pekade dit på Delsjövägen när vi åkte förbi. I själva ugnsrummet var det som var stolar och bord i. Det var gammaldags termometrar på ugnen och järnluckor allt gediget gjort han var ju yrkesman.

När jag kokade vört på pripps hade vi ännu finare mätare bla en som var elektrisk och grafisk där syntes i rödskrift i tusch temperaturen på vattnet vi skulle värma upp brygget till och exakta tidpunkter i brygget när vi skulle ha den temperaturen på brygget. Chefen för bryggeriet när han gick sin runda på morgonen kollade han alltid upp den mätaren och man sade god morgon till han. Han var ju högste chefen på jobbet. Han stod och kollade den mätaren i säkert 5 minuter men varken frågade eller kommenterade jobbet En temperatur var inte det samma från brygg till brygg den bestämde jag och där i den rollen som yrkesman bestämde jag temperaturen på brygget för att komma så nära gradantalet när jag gick efter hur starkt det blivande ölet skulle bli.

Allra lättast var att göra ett mellanöl det var därför bryggerierna ville släppa i väg mellanölet att säljas i vanliga affärer. svårast att göra är ett starköl. En gång kom det upp till mig en från lagerkällaren som sade vi har ett öl som inte är tillräckligt starkt kan du göra detta brygget starkt vi behöver blanda med ett starkare öl?

Jag skall göra det så starkt jag kan men vet inte om jag kan få det mycket starkare. Det gjorde jag men hörde aldrig hur det gick. Eller som en annan som kom upp inför jul ett år och säger kan du tappa upp lite starkvört i den här. Han sade jag skall baka vörtbröd :rotfl En dunk på 20 liter. Jag klarnade vörten det allra första pumpade tillbaka det upp i silkaret för att det grumliga skulle gå åter till silkaret. Därefter fyllde jag hans dunk. Starkvörten hade en vörtstyrka på 22-23 % vilket vanligt öl stod på etiketten att den höll en styrka på 11-13% ju mer stamvörtstyrka ju godare öl, mindre vatten helt enkelt. Ett vattnigt öl med hög alkoholstyrka går ju att göra (fulöl) det är vattnigt och smakar sämre

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 2 månader sedan by Nissegossen.
Mer
4 år 2 månader sedan #1225715 av memphis
Jag ska väga mig i kväll när jag har duschat. Jag tycker att kläderna hänger litegrann. Det är ingen fara dock, jag har en del att ta av. Men hon från stödteamet som inte sett mig sen i våras sa att jag blivit hemskt smal och höll på att försvinna. Men då är hon överviktig själv så om hon jämför med sig själv är jag nog hemskt smal.
Mer
4 år 2 månader sedan #1225718 av Geta
Kan det vara något fel?
Mer
4 år 2 månader sedan #1225720 av memphis
Nej. Jag tror det beror på att jag sover så konstigt. Maten blir lidande.
Mer
4 år 2 månader sedan #1225727 av Nissegossen

memphis skrev: Nej. Jag tror det beror på att jag sover så konstigt. Maten blir lidande.


Har du slutat dricka eget vin kan förklaringen ligga där. Utan alkohol går man ned i vikt även om man äter samma. min erfarenhet.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
4 år 2 månader sedan #1225729 av memphis
Kan vara så NG. Det är över ett år sedan jag gjorde sist. Jag dricker knappt ens öl längre. Så det kan vara förklaringen.