Diabetes?

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
15 år 4 månader sedan #165956 av Fantasio
Diabetes? skapades av Fantasio
Jaha, då var det dags för ett blodprov igen. Fast lite annorlunda är det. Det ska nämligen tas fastande från midnatt.

Det är nog ett diabetesprov dom vill ta. Jag är livrädd för diabetes!!! Tänk om jag har det, vad händer då? Jo, det blir insulinsprtutor (som man tar själv) och stick i fingret. Jag är ju spruträdd!

Vad kan jag göra? Skita i provet kanske. Är det högt eller lågt blodsocker man ska ha? Kan jag manipulera blodprovet genom att äta något o sen förneka det?

En nojjig Fantasio
Mer
15 år 4 månader sedan #165962 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Diabetes?
Är det ett fastevärde för blodsockret ska det vara lågt blodsocker för att vara normalt - om du äter något får du ett något högre värde så det vore inte bra.

Det måste väl inte vara ett diabetesprov? Kan det inte vara blodfetter de ska undersöka? Tyvärr kan jag inte exakt hur de mäter det.

Diabetes är obekvämt att ha, det kan jag hålla med om. Men sprutorna blir man van vid snabbt (de känns inte alls) och man mår bra av att ta dom så det är inget större problem.

Prata inte med hat i munnen!
  • Juzy lucy...
  • Besökare
  • Besökare
15 år 4 månader sedan #165963 av Juzy lucy...
Svar från Juzy lucy... i ämnet Diabetes?
Se upp för Diabetes- kolla blodvärdena.
Man kan få Diabetes om man är för fet,och även av viss neuroleptika- finns det en risk...
Mer
15 år 4 månader sedan #165966 av Geta
Svar från Geta i ämnet Diabetes?
Det är mycket värre att vara schizofren än att
ha diabetes.
En bekant som fick cancer sa att det inte var alls
lika svårt som att vara psykiskt sjuk förutom
dödsrädslan.
Mer
15 år 4 månader sedan #166063 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Diabetes?
Har du avmagrat eller kissat mycket på senare tid för det kan tyda på diabetes? Om du skulle ha diabetes får du nog inte insulin utan tablettbehandling mot åldersdiabetes. Geta tar tabletter mot sin åldersdiabetes.
Mer
15 år 4 månader sedan #166070 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet Diabetes?
Först måste jag säga att om man har diabetes så är det bra om man upptäcker det så fort som möjligt. Om man inte upptäcker diabetes i tid kan man inte få behandling för den vilket gör att risken för att man måste ta insulinsprutor ökar.
Diabetes är inte lika med sprutor. Sköter man sig kan man ha diabetes tills man dör utan att ha tagit en enda insulinspruta. Jag har diabetes och tar en st tablett om dagen.
Förmodligen kollar dem flera saker när dem ändå tar prov. Blodsocker, blodfetter, blodvärde, levervärde och njurfunktion tex. Detta är inget konstigt utan bör va standard. Dem behöver inte alls misstänka diabetes.
Gällande sprutor vid blodprov så finns det bedövningssalva som Du kan kräva.