Hjälper Microcid mot munsår?

Mer
4 år 10 månader sedan #1155159 av Richard
Jag har fått små sår runt munnen o har massvis med salvor o krämer... Men tror ni Microcid kan hjälpa? Det lindrar i.a.f. lite att det gör ont när man gapar... Jag har haft såren länge o känt av dem. Men har inte sett att det blivit större då jag skaffat skägg! Microcid är typ bara väteperoxid, eller vad finns det fler för salvor man kan testa?
Mer
4 år 10 månader sedan #1155169 av idefix
Microcid är mot bakterieorsakade sår i huden (typ svinkoppor). Då munsår oftast är herpesvirus så kommer bakteriedödande salva inte att hjälpa. Vad du borde ta på istället vet jag dock inte.
Mer
4 år 10 månader sedan #1155171 av Richard
Ok...
Jag vet inte vad det är för munsår... När jag gick i lågstadiet hade jag konstiga munsår som jag blev retad för. Ingen läkare kunde säga vad det var... Men så bara försvann de. Nu upptäckte jag ett sår för några veckor sen, tänkte inte mer på det o lät skägget växa... Nu har det minst 4-dubblats när jag kollade närmare på det...
Mer
4 år 10 månader sedan #1155252 av Admin1
Det finns antiviruskrämer och särskilda plåster som du kan använda på munsåren. De kan köpas receptfritt på apotek. Krämerna och munsårsplåstren har viss effekt. De kan lindra smärtan och göra att blåsorna läker fortare. De fungerar bäst om du börjar använda dem redan när du börjar känna den stickande känslan av att ett munsår är på väg att komma.

www.1177.se/sjukdomar--besvar/mun-och-ta...-herpes-runt-munnen/
Mer
4 år 10 månader sedan #1155514 av Richard
Vad finns det för antivirus-krämer som är receptfria? Får inte tag i min pappa nu.
Mer
4 år 10 månader sedan #1155730 av Admin1