Acne någon?

Mer
3 år 11 månader sedan #1247738 av Rhododendron
Jag hade acne i tio år, mellan tolv och 22 . När jag var sjutton fick jag medicin. De djupaste ärren sitter inte i huden utan i själen.

Jag petade på huden så fort jag såg en spegel. Det är en störning som kallas för dermatillomani. Jag vågade inte berätta det för någon, inte ens för min psykolog. Vid 22 gjorde jag en laserbehandling, det torkade ut huden så nu har jag ingen acne längre och därmed inget att peta på.
Mer
3 år 11 månader sedan #1247740 av memphis
Svar från memphis i ämnet Acne någon?
Jag hade också problem med acne i min ungdom. Hade alltid minst en finne nånstans hela tiden. Det gick över i 25-årsåldern av sig självt, men jag har fortfarande ganska fet hy, vilket numer i min ålder är bra, för det blir färre rynkor i fet hy än i torr. Jag lider med alla som lider av acne, för jag vet hur det känns.
Mer
3 år 11 månader sedan #1247786 av Rrusheflower
Svar från Rrusheflower i ämnet Acne någon?
Jag har acne/finnar i ansiktet runt käken för jag provade att raka ansiktet för flera år sedan en gång. Har provat med Basiron wash 5 %. Det lugnade ner huden från svullnad men har fortfarande nya finnar och märken som bruna fläckar i huden där finnarna satt innan. Petar också och klämmer varje gång en finne är mogen. Kan inte använda smink i ansiktet för då tror jag att acne problemet blir värre.
Mer
3 år 11 månader sedan #1247838 av memphis
Svar från memphis i ämnet Acne någon?
Acne runt käken är s k hormonell acne. Den beror på obalans i hormonerna, och det är en typ av acne man kan få leva med långt upp i åldern tyvärr. Kanske kan du gå till en hudterapeut som kan hjälpa dig med det Ruscheflower? Men det kan nog vara en dyr historia.
Mer
3 år 11 månader sedan #1247840 av Kloppe
Svar från Kloppe i ämnet Acne någon?
Jag har haft acne länge. Men det har blivit bättre med tiden. På somrarna ökar problemet.

Det blir bättre och bättre dag för dag.
Mer
3 år 11 månader sedan #1247864 av memphis
Svar från memphis i ämnet Acne någon?
Jag ser på skindoctor på tv nu, och det finns en uppsjö otäcka hudsjukdomar man kan drabbas av! Man kan vara glad att man tex bara har acne, och inte rhinoplastia. Men acne kan förstöra livet, och är allvarligt nog. Om man besväras av acne kan man försöka få hjälp hos VC. Det finns både receptbelagda krämer och orala mediciner mot acne. Om de bryr sig förstås. På min vårdcentral skulle de knappast bry sig.