Det blev ett missförstånd! Men läget är ändå allvarligt ändå!

Mer
3 år 5 månader sedan - 3 år 5 månader sedan #1293543 av Lelle
jag trodde det var pulsen och 148. Men nu fick jag höra att det är blodtrycket och inte pulsen.

Så jag har alltså högt blodtryck på 148. så även om det inte var pulsen är läget fortfarande inte acceptabelt!

1177 vårguiden har artikel om högt blodtryck: www.1177.se/sjukdomar--besvar/hjarta-och...ryck/hogt-blodtryck/

De säger: "Högt blodtryck försvårar hjärtats pumparbete och kan vara allvarligt om du inte får det behandlat."

och komplikationer med högt blodtryck är: Ett obehandlat högt blodtryck leder på sikt till skador på kroppens blodkärl i form av styva blodkärl och åderförfettning. Det kan i sin tur leda till stroke, hjärtinfarkt eller hjärtsvikt. Risken för skador i hjärtat, i hjärnan och i kärlsystemet ökar ju fler andra tillstånd och levnadsvanor du har som ökar risken. Blodkärlen i njurarna, ögonen och i benen kan också skadas av högt blodtryck.

Så visst det var inte pulsen men det är allvarligt ändå.......

Ett högt blodtryck under en längre tid är inte hälsosamt, eftersom det innebär att ditt hjärta har svårt att förse din kropp och organ med blod.
Last edit: 3 år 5 månader sedan by Lelle.
Mer
3 år 5 månader sedan #1293545 av Geta
Ja, en puls på 148 när du satt i soffan och såg på TV lät otroligt. 148 i blodtryck är lite högt, när du är så ung.
Mer
3 år 5 månader sedan #1293566 av Cosmos
Skräm inte killen! Blodtrycket kan variera, så är det. Om man är stressad blir det högre, inget konstigt med det. Sedan har du väl Clozapine Okinon? Av den medicinen kan blodtryck och puls bli högre.
Mer
3 år 5 månader sedan - 3 år 5 månader sedan #1293601 av Lelle
tagit Clozapine och det börjar närma sig 1 år...med den.
vi har stegvis ökat dosen under tiden, men tar nu 500 mg Clozapine till kvällen.

massa blodkontroller i början, men sedan maj minskades det till 1 gång i månaden...
Last edit: 3 år 5 månader sedan by Admin1.
Mer
3 år 5 månader sedan #1293619 av Zoidar
Blodtrycket brukar gå påverka med kost. Vegetarisk kost och periodisk fasta kan mig veterligen sänka blodtryck.

Anchored in Christ ✟

Mer
3 år 5 månader sedan #1293778 av Admin1