mumsig nougat

Mer
17 år 11 månader sedan #38406 av jennynen
mumsig nougat skapades av jennynen
Sätt ugnen på 225 grader. Lägg 200 gram hasselnötskärnor på en plåt och rosta dem i ugnen i ca 5 min eller tills de har fått en fin färg. Gnid sedan av de tunna, bruna skalen. Du kan göra det mellan händerna eller i en ren kökshandduk. De lossnar lätt och det som inte lossnar kan du låta vara kvar. Kör sedan nötterna tillsammans med 2 dl florsocker i en mixer eller matberedare i 10-15 minuter. Man kan behöva röra om ibland ifall någon av ingredienserna så att säga åker upp på kanterna. Om du vill kan du därefter blanda ner en halv tesked kanel eller kardemumma, men det är gott naturellt också. Smält 200 gram Marabou mörk choklad över vattenbad. Häll ner det över nötblandningen och blanda väl. Lägg upp nogaten i små knäckformar och ställ att stelna i kylen. Det är klart efter ungefär en kvart. Helt sjukt gott!!!!
Mer
17 år 11 månader sedan #38421 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet mumsig nougat
Låter gott, men jag tror inte att jag orkar göra den + att jag inte ska äta för mycket godis med tanke på vikten.

/Sofie
Mer
17 år 8 månader sedan #44629 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet mumsig nougat
Låter jättegott!!!

Vill man ha ett lättare recept kan man byta ut hasselnötterna och florsockret mot färdigköpt hasselnötsmassa och blanda med chokladen... det blir också gott...
  • Ted Holger
  • Besökare
  • Besökare
17 år 8 månader sedan #44646 av Ted Holger
Svar från Ted Holger i ämnet mumsig nougat
Ni ska akta er för att skriva så goda recept här när en så stor del av människorna här tar Zyprexa. Det räcker med att Zyprexa ger sockersjuka!! :twisted:
Mer
17 år 8 månader sedan #44668 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet mumsig nougat
Håller med dig Ted att det är bättre med nyttiga recept... men nougat är knappast något man gör till vardags... lite fest får man unna sig ibland...

men här kommer en nyttig efterrätt:

[u:8k58ns30]Melonsallad[/u:8k58ns30]

1 cantelop eller en nätmelon
1 honungsmelon
1 stor klyfta vattenmelon

Skär loss melonköttet och skär lagom stora bitar av de olika melonsorterna. Blanda i en glasskål. Severa genast. Gott på en varm dag, vackert, och nyttigt...