Burgundisk köttgryta

Mer
17 år 9 månader sedan #42092 av Nissegossen
Hej! Tänkte idag tipsa om en Burgundisk köttgryta jag själv lagade till idag!

Om man gör som det står, så blir den fantastiskt god.

Skall serveras med ett gott rödvin tex Côtes-du-Rhône Reserve
vinkatten.se/vin/6018

Burgundisk köttgryta
4-6 personer
Tillagningstid Ca: 2tim
1kg nöttkött av högrev
3 msk vetemjöl
1 tsk salt
2krd mått vitpeppar
2msk margarin
2 gula lökar
2 medelstora morötter
4 dl enkelt rödvin
1 dl buljong (tärning)
1 vitlöksklyfta eller
1 kryddmått vitlökspulver
1 bit citronskal
2 kryddmått timjan
1 ½ lagerblad
2 msk tomat puré
2 purjolökar
persilja

1 hg champinjoner eller
1 burk (ca: 100 g) hela champinjoner i vatten
10 små lökar
½ hg bacon

Skär köttet i bitar. Vänd dem i vetemjöl kryddat med salt och peppar.
Bryn fettet i en stekpanna och bryn bitarna runt om. Lägg över köttet i en gryta, helst en som kan serveras ur.
Skala och skiva morötterna. Bryn grönsakerna efter köttet i stekpannan. Lägg över dem i grytan.
Späd i pannan med buljong och häll skyn samt rödvinet i grytan. Tillsätt kryddorna( Den färska vitlöken pressad) och skivad purjolök.

Koka grytan på svag värme under lock i ca 1½ tim. Smaka av väl och tillsätt ev. mera salt och vitpeppar. Strö över rikligt med klippt persilja.

För att göra grytan extra festlig kan man tillsätta smålökar och ev bacon. Fräs lökar och strimlad bacon i en stekpanna och blanda dem i grytan ca 30 min innan grytan är färdigkokt. Serveras med kokt potatis eller kokt ris.

Varsågoda och bonnes apetites!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 9 månader sedan #42100 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Burgundisk köttgryta
Ps; Ovanstående är hämtat ur "vår kokbok"

Och jag hade den där extra túchen med kryddor som inte ingick i receptet!

Bla Rosmarin,Mejram och Salvia.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 9 månader sedan #42109 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Burgundisk köttgryta
Det låter verkligen gott, men lite jobbigt bara. Jag får nog nöja mig med att sitta här och dregla åt receptet. Jag är impad, Nissegossen. Du verkar vara en riktig kock.
Mer
17 år 9 månader sedan #42111 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Burgundisk köttgryta
Ja, du förra sommaren gick jag på arbetsrehab (som inte blev något med) Då lagade vi mat åt 15-20 pers om dagen. Jag var självgående som handledaren sade!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 9 månader sedan #42113 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Burgundisk köttgryta
Det kan jag mycket väl förstå. I min stad har de matlagning en kväll i veckan i Allaktivitetshuset (för personer med psykiska funktionshinder). Det kanske vore något att prova på.
Mer
17 år 9 månader sedan #42114 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Burgundisk köttgryta
Det vore det nog! Och Du varje gång du går dit får du ju äta en förhoppningsvis god middag!

Det finns inga hinder för någon att lära sig laga god, välsmakande, och matnyttig mat!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum