Laga mat del 2

• Fantasio
  • Fantasio Profilbild Författare till inlägg
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
25 nov 2019 22:59 #1206453 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Laga mat del 2
Jag har idag köpt matvaror. Ett paket pasta och en påse köttbullar. Koktiden på pastan är elva minuter. Ska köpa chilisås om jag kommer ihåg det, jag är inte så förtjust i ketchup. Tror pastan kostade ca 30 kronor. Paketet bör väl räcka till fyra måltider. Eller? Köttbullarna tror jag också kostade 30 kronor. Den påsen bör räcka till två måltider. Jag har alltså handlat mat för bara 60 kronor och räknar med två måltider. Lite billigare än att köpa mataffärens varma lådor.

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
26 nov 2019 05:33 #1206486 av notwoodstock2
Svar från notwoodstock2 i ämnet Laga mat del 2
Jag själv bantar förtvivlat. Äter då bara lite grann pasta.

Mer
26 nov 2019 06:35 #1206493 av Clean
Svar från Clean i ämnet Laga mat del 2
Jag lyckades koka lite snabbmakaroner häromnatten hade pastasås. Det blev hyfsat gott!

• 1Dave
  • 1Dave Profilbild
  • Hedersmedlem
  • Hedersmedlem
  • At your service!
Mer
09 dec 2019 10:19 #1210599 av 1Dave
Svar från 1Dave i ämnet Laga mat del 2
Blir nog vegansk lasagne idag. Om allt går som planerat.

/Dave

• MetroGirl
  • MetroGirl Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
18 dec 2019 06:57 #1213011 av MetroGirl

• PsychoWard
  • PsychoWard Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
18 dec 2019 07:30 - 18 dec 2019 07:41 #1213012 av PsychoWard
Svar från PsychoWard i ämnet Laga mat del 2

nötterna i vanlig hästkastanj rekommenderas inte att äta. som namnet antyder så är det dugligt till hästföda dock.

ätliga kastanjer:

ej ätliga (hästkastanjer):

iofs kanske den inte är inhemsk. wikipedia påstår att den bara sprids med människors hjälp, men iaf så är det ju vanligt med såna "nötbringande träd" i landet.

"Hästkastanjer är inte nära släkt med äkta kastanjer utan namnet syftar bara på likheten hos frukter och frön."
www.odla.nu/inspiration/kastanj-hastkastanj
sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4stkastanj

däremot har vi ju gran och tallkottar och fröna/nötterna från dessa frukter ska gå att äta. eventuellt var det en av dem som inte rekommenderas. då vi har väldigt många såna träd i det här landet så lär det nog vara värt att testa. det ingår dock tydligen inte i allemansrätten att klättra upp i träden och ta kottarna vart man vill utan man måste fråga de som står skrivna som ägare av skogen, enligt svensk lag. däremot får man ta de kottar som ramlat ned på backen utan att fråga men man bör givetvis passa på precis när de är som mest mogna och jag har för mig att det var då kottarna har ramlat ned från trädet vilket skulle vara på hösten. och som jag fann för ett tag sedan efter en googling så var det ett finskt företag som köpte kottar för fem kr kilot!

förresten har jag både hästkastanj och vanlig kastanj hemma. de vanliga i ugnen gav en verkligt nötig smak till maten. ska testa att odla dem också.
Last edit: 18 dec 2019 07:41 by PsychoWard.

• Fantasio
  • Fantasio Profilbild Författare till inlägg
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
27 dec 2019 02:52 #1215186 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Laga mat del 2
Jag har ännu inte funnit ork att koka pasta. Jag är så lat att jag mår dåligt av det. Jag var hemma hon kompisen i onsdags och till och med han ställde sig vid spisen, han stekte potatis. Jag som lagade mat ofta och nästan bara åt egenlagat. Att det ska vara så svårt att komma igång med matlagning igen.

Sidan laddades på: 0.222 sekunder