Hur kokar man ris?

Mer
3 år 11 månader sedan #1251591 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Hur kokar man ris?
Det enklaste att göra för att överleva i en situation där mat inte går att köpa i affären av någon anledning är att köpa en bok om växter i Sverige som är ätliga framför allt för att se om vintern ståndarna då det är då roten man vill ha upp. Frusen mark? Som indianerna i USA de gjorde upp eld ovanpå då det gällde överlevnad.Alla rötter skall kokas. Men som sagt köp en bok, jag skall förutom den bok som ligger här också ha en liten bok som går ned i en bröstficka. Samt hur man känner igen örter som växer vilt, en del för rent medicinskt -ändamål, men en mortel är tung att bära med sig. Ni får göra en nödlösning i skogen. Minimera vikten då ni måste kunna bära allt med er. Svårt att göra upp eld, ta med er elden och håll den levande till nästa gång ni skall göra upp eld

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
3 år 11 månader sedan #1251618 av memphis
Svar från memphis i ämnet Hur kokar man ris?
Nisse är tillbaka! :vagen :bravo: :hjärta :tummenupp
Mer
3 år 11 månader sedan #1251630 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Hur kokar man ris?
Tack memphis

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
3 år 11 månader sedan #1251653 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Hur kokar man ris?

Richard skrev: Tack för alla tips!

Det blev bättre igår. Tog 2 dl ris o ca 4,5 dl vatten, lät det stå på 1:an med lock tills vattnet kokat bort (ca 15 min). Men j-vlar vad mycket det blev... 8O
T.o.m. mer än vad jag orkar äta. Är det något magisk process som gör att riskornen delar sig... :tänk

Blev gott med chili con carne på burk, med lite carolina reaper i.


Både ris og pasta vokser veldig når det kokes.
Mer
3 år 11 månader sedan #1251739 av Richard
Svar från Richard i ämnet Hur kokar man ris?
Jo, pasta vet jag, o ris också, men så mycket större det blev...