Kostråd för sockersjukan!

  • Klanggedin
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Hedersmedlem
  • Hedersmedlem
  • Noble and true with a heart of steel
Mer
3 år 4 månader sedan #1308048 av Klanggedin
Hej! Har hamnat i riskzon igen för sockersjukan. Vet att några av er har fått denna åkomma.

Hur ser eran matsedel ut på en dag?
Mer
3 år 4 månader sedan #1308050 av Geta
Svar från Geta i ämnet Kostråd för sockersjukan!
Äter en rejäl frukost. Sedan äter jag varm mat vid 12-tiden. På kvällen tar jag oftast kaffe och smörgås. Frukt och kaffe tar jag där emellan också. Om jag är hungrig vid sänggåendet kan jag inte sova.
Mer
3 år 4 månader sedan - 3 år 4 månader sedan #1308055 av Nissegossen
Havregrynsgröt till frukost håll inne med vitt mjukt bröd tomma kalorier, nej havregrynsgröt stabiliserar blodsockret och mättar länge. Du skall väl inte behöva göra som far min som vägde bröd och potatis på köksvågen på bordet och först var tvingad att ge sig själv injektioner med Insulin på 70-talet kom dock medicin i piller han kunde ta stället för injektioner.

Om det gäller diabetes typ II typ I är ett måste att strikt lyda läkarorder. Allt godis utom mörk choklad utan socker går bort. Du får äta hur mycket kött du vill men inte potatis eller ris. Skaffa genom diabetessköterska en blodsockermätare det finns att få tag på gratis på Internet, men stickorna kostar de tar de saftigt betalt för på Apoteket. Nej gå till Diabetessköterska betala en hundralapp för mätare så får du billigare stickor genom henne.

På närmaste vårdcentral har de det. På Apoteket 50 meter ifrån säger de att vi har inget sånt det sköter vårdcentralen om.

Gå till Diabetessköterskan av denna får du adekvata råd om allt vad du äter och annat som du kommer på att fråga om. Jag själv är i riskzonen men inte riktigt där än. Det går i släkten min far alla hans syskon hade diabetes typ II många kusiner har det två syskon har det. Det ligger i släkten de fick diabetesen, jag fick Schizofrenin

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 3 år 4 månader sedan by Nissegossen.
Mer
3 år 4 månader sedan #1308056 av Geta
Svar från Geta i ämnet Kostråd för sockersjukan!
Jag har haft konstaterad diabetes2 i femton år. Min senaste blodsocker mätare skaffade jag gratis på nätet. Diabetessköterskan tipsade mig om det. Hon erbjuder inga teststickor gratis. 50 teststickor på apoteket kostar 77 kr. Det kan vara bra att kolla hur olika sorters mat och fika höjer blodsockret.
  • Klanggedin
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Hedersmedlem
  • Hedersmedlem
  • Noble and true with a heart of steel
Mer
3 år 4 månader sedan - 3 år 4 månader sedan #1308067 av Klanggedin
Vad äter du Geta? Eller utesluter?

Bra råd Nisse!
Last edit: 3 år 4 månader sedan by Klanggedin.
Mer
3 år 4 månader sedan #1308068 av Geta
Svar från Geta i ämnet Kostråd för sockersjukan!
Äter av det mesta men mindre av allt. Bröd, ris, pasta och potatis ska man vara försiktig med. Bananer är också sockerrika. För att inte tala om dadlar.