Att känna obehagliga lukter

Mer
14 år 10 månader sedan #210288 av Admin1
Lukt- och smakhallucinationer är ganska vanliga och drabbar ungefär en tredjedel av de med schizofreni. Särskilt vid akut psykos är det vanligt. Ibland kan det vara en vanföreställning, som gör att man tror att maten smakar förgiftat och inte en hallucination. Obehagliga, äckliga lukthallucinationer kan förekomma vid psykoser, som är kombinerade med en depression.

Redan före insjuknandet i schizofreni kan förmågan att identifiera lukter vara förändrad och lukter kan felidentifieras t.ex apelsin kan dofta pizza. Det kan därför vara så att en del lukthallucinationer inte är hallucinationer utan bara en feltolkning av lukterna dvs en luktillusion.

Råd:

Undvik att använda starka dofter t.ex parfymer, som gör att du kan feltolka detta till en annan kanske obehaglig doft.


Detta kommer att ingå i den kommande nya upplagan av självhjälpsboken Upp till kamp!
Mer
14 år 10 månader sedan #210289 av Isa-Alise
Lukterhallucinationer upplevde jag under mitt skov 1995: Jag skulle laga korvgryta och öppnade en färsk falukorv. Lukten fyllde köket och det var kloaklukt. Jag blev så äcklad att jag slängde bort korven fast datumet var bra. Jag hade liknande upplevelser vid några fler tillfällen under den psykosen.
Mer
14 år 10 månader sedan #215689 av bonnie
Svar från bonnie i ämnet Att känna obehagliga lukter
Jag var övertygad att mina tänder ruttnade i munnen då jag kände en fruktansvärd smak i munnen, hur mycket jag än borstade tänderna så gick den inte bort.. blev lite bättre när jag drack kaffe och rökte.. var inlagd när detta inträffade. Skönt att det försvann med den psykosen, har inte haft det sen.. Det var nog en av mina värsta upplevelser jag haft!

Kände även doften av min mans döda bror i flera år efter hans bortgång, det kom lite då och då men tillsammans med tankar att jag trodde att han hemsökte mig och ville skada mig...

/bonniewsclyde
Mer
14 år 10 månader sedan #215753 av malin71
Kan man ha sådana luktillusioner även om man inte har schizofreni utan kanske schizoid personlighetsstörning?

Det lutar ju mot att jag får den senare diagnosen men de har även frågat mig om jag trott mig själv ha schizofreni (varför de frågat det vet jag inte.....har tagit upp det nu...). Men iallafall, när jag hade min långvariga psykos hade jag mycket luktillusioner bland annat brandrök och liklukt......
Är detta vanligt Admin1 även vid den andra diagnosen?

Mvh

malin
Mer
14 år 10 månader sedan #215765 av spasy
Svar från spasy i ämnet Att känna obehagliga lukter
Det är tydligen möjligt att ha lukthallucinationer
vid följande besvär

Epelepsi
Migrän
Hjärntumör
Posttaumatiskt stressyndrom
Mer
14 år 10 månader sedan #215783 av Geta
Svar från Geta i ämnet Att känna obehagliga lukter
Hallucinationer är inte något typiskt för schizofreni.
Vid schizofreni kan man både ha och inte ha
hallucinationer. Som sagt det kan lika gärna bero på
Posttraumatiskt syndrom.