Tvångstankar och tvångshandlingar

Mer
14 år 8 månader sedan #227908 av Admin1
Tvångssyndrom och tvångsyndromssymptom är vanligare vid schizofreni än normalt. Mellan 8-26 % av de med schizofreni har tvångssyndrom och ännu fler har symptom. Det verkar som om de med tvångssyndrom tillhör en särskild typ av schizofreni. Det kan vara svårt att skilja ett tvång från en vanföreställning.

Tvångssymptom kan uppstå vid schizofreni, som en biverkan av nyare sk atypiska antipsykotika, som t.ex Leponex. Problemet kan då t.ex. bestå av att man ständigt måste tvätta händerna för att inte något hemskt skall hända. 10 % av de som får Leponex kan få liknande problem.

SSRI-antidepressiva typ Cipralex, Sertralin har effekt mot tvångssymptom vid schizofreni.

Symptomen kan vara påträngande tankar och känslor, som är svåra att få bort. För att minska dessa kan tvångshandlingar utföras. Det kan vara att tvätta sig ofta, att ordna och samla eller kontrollera.

Tvättar du dig onödigt mycket fastän du redan är ren?
Kontrollerar du upprepade gånger att du t.ex låst dörren eller stängt av spisen?
Har du tankar med obehagligt eller skrämmande innehåll som är svåra att slå bort?

Svarar man nej på alla frågor så har man inte tvångssyndrom. Tvångshandlingar skall pågå minst en timme per dag.

Råd:

Om du har problem med tvångstankar eller tvångshandlingar diskutera med din läkare, så denne kan undersöka om det är en biverkan av antipsykotika för då kan kanske dosen sänkas eller om du kanske skall få antidepressiva för att motverka dina besvär.

Självhjälp:

Det kan gå själv att bli kvitt tvångshandlingar och på denna hemsida finns
självhjälpsråd .
Mer
14 år 8 månader sedan #227910 av w200i
När jag var nyinsjuknad frågade läkaren om jag hade tvångstankar, men jag förstod aldrig varför hon frågade just det.
Mer
14 år 8 månader sedan #227911 av Räven
man är så van nu vid detta laget att man knappt kan skilja på tvångstankar eller handlingar.

men jag har mycket av båda iaf men det har dämpat sig något.
Mer
14 år 8 månader sedan #227914 av Geta
En läkare frågade mig en gång om jag var perfektionist.
Perfektionism måste ingå i detta med tvångstankar och
tvångshandlingar. Det var någon här på Viska som skrev
om att h*n var tvungen att ha symmetri. Det måste också
ingå.
Då jag är glömsk så måste jag kolla så att spisen är av
när jag går ut.
Att vara lite lättsinnig är bra hörde jag en gång en präst
predika om.
Mer
14 år 8 månader sedan #227990 av Admin1

w200i skrev: När jag var nyinsjuknad frågade läkaren om jag hade tvångstankar, men jag förstod aldrig varför hon frågade just det.


Använde du då Zyprexa? Zyprexa och andra nyare antipsykotika kan ibland ge tvångstankar och tvångshandlingar som biverkan. Ofta kan de försvinna om man sänker dosen eller lägger till ett SSRI-antidepressiva som Citalopram.
Mer
14 år 8 månader sedan #228046 av skord
det va intressant.

gaudi byggde osymetriska byggnader med symetri.

som en däggdjurskropp.

är livet så osymetriskt på jorden att nästan allt mänskor gör måste va så fasansfullt symetriskt? rektanglar kvadrater trianglar osv

symetri är för mej en glömska av dom faktiska kärleksfulla värdena.