Vilka tips har du om hur man hanterar sina röster?

Mer
18 år 9 månader sedan #16109 av Isa-Alise
Hur gör du för att hantera dina röster...

Fungerar enbart medicin för dig?

Har du även andra strategier som du använder dig av?

Här är lite tips från min egen erfarenhet och tips som jag fått under perioder då jag har besvärats av röster och andra hallucinationer:

- Pröva medicin... det hjälper

- Minska på stressen, undvik situationer som är alltför jobbiga för dig...

- Vila mer och se till att du sover ordentligt...

- Respektera dig själv om du är trött, och vila...

- Ät mat regelbundet, lågt blodsocker kan förvärra det hela...

- Lyssna på musik, gärna lugn musik som inte stressar en...

- Om det fungerar för dig kan du avsätta en tid att prata med rösterna varje dag, och be dem vara tysta resten av dagen...

- Säg ifrån åt rösterna... du ska styra över dem, inte rösterna över dig....

- Försök att bottna i din innersta kärna och sträck dig ut mot verkligheten, förbi rösterna...

- Ignorera rösterna, strunta i vad de säger...

- Var aktiv med något som distraherar tankarna, t.ex. läsa eller se på tv...

- Skapa en bra samarbetsrelation med din läkare för att få ytterligare hjälp att hantera rösterna om de är hotfulla eller besvärande...

:D :D :D :D


Vad gör du? Vad fungerar för dig? Vilka tips vill du ge till andra?
Mer
18 år 8 månader sedan #19519 av bojen57
Detta brev skrev jag till cyberpastorn

Har förtidspensionerats pga psykisk sjukdom. Med tidigare diagnos Manodepressiv/bipolär sjukdom ,Scitsoaffektivt Syndrom och Slutligen Scitsofreni. Har haft sk. psykoser och maniska perioder som resulterat i sjukhusvistelser till och från. Har hört röster. Fick pröva på en ny medicin som till en början gav mer röster. Började fundera på var rösterna kom ifrån. Funderade på om min tanke hade en röst Gjorde ett experiment med att tala med min tanke rätt ut i mitt inre. Och upplevde att min tanke hade flera röster. Tänkte kanske det är väsen som simultantolkar min tanke Iallafall så besväras jag inte av röster på samma sätt nu ...kanske för att jag har omdirigerat de väsen (Helig Ande) att tala genom min mun, istället för att ge mig en röst eller många krockande röster i mitt sinne. Andevärlden finns och där finns gott och ont det är verklighet för mig. Denna "sjukdom" har skadat mig psyksjukhusen har kränkt och frihetsberövat mig med psykofarmaka som ända verktyg att hålla mig i schack med som håller mig på en kuvad depressiv/apatisk nivå. Jag tror att jag har mycket inom mig som jag tror att det var Guds mening att jag skulle förverkliga i detta livet. Har hört talas något om återupprättelse...men vet inte om det är inför Kristus eller inför samhället eller församlingen eller familjen eller inför vilken instutition man skall återupprättas inför? Hoppas det går att lära sig mer om Gud iallafall...tacksam för svar Mvh. Bengt


Undrar om det är någon annan som har erfarenhet att upplåta sin mun till kommunikation m. "rösterna" (Helig Ande)?
Mer
18 år 8 månader sedan #19523 av stefan
Hej Isa-Alise, jag tycker att dina råd om hur man ska hantera sina röster är mycket bra. Jag fokuserar på tre saker sova, medicin och medvetenhet om att de inte är verkliga.(stress kan ibland vara svårt att styra men det är självklart något som man måste försöka hantera när den väl uppstår) En sak som kan vara jobbigt med röster är att det inte alltid går att bortse ifrån. Ett alternativ är då att uppmärksamma rösterna. Jag menar då inte att man ska uppmärksamma vad de säger utan hur de låter. För mej personligen medför detta att de blir otydligare och ibland inte går att höra. Nu måste jag tyvärr gå, men jag skriver gärna mer senare.
Mer
18 år 8 månader sedan #19542 av stefan
Jag tyckte det var svårt att ge några råd utöver de som Isa-Alise redan givit och detta trotts att jag funderat ganska mycket över problemet med "rösttankar"(hörselhallucinationer). När det var som värst och jag kunde höra allt som jag tänkte "utvecklade" jag dock i min desperation en teknik som tog bort merparten av hallucinationerna. Det var ett hörselskydd med medhörning som byggdes om så att hörselintrycken omväxlande stängdes av och på. Eftersom man tolkar olika ljud i omgivningen kunde rösterna påverkas. Det finns flera nackdelar med den här tekniken och naturligtvis kunde jag inte gå omkring med ett hörselskydd när jag var ute men det var till god hjälp när jag skulle sova. (För att det ska vara någon idee att testa detta måste man höra röster kontinuerligt utan uppehåll)Numera har jag inte så stora problem med "rösttankar" längre att jag behöver några tekniska hjälpmedel. Hursomhelst tycker jag att detta område är väldigt eftersatt. För mig kom alla vanföreställningar via "rösttankarna" och kanske kan man förhindra att en del vanföreställningar uppstår om man på olika sätt kan minska på dessa.
Mer
18 år 8 månader sedan #19560 av Admin1

bojen57 skrev: Detta brev skrev jag till cyberpastorn
Undrar om det är någon annan som har erfarenhet att upplåta sin mun till kommunikation m. "rösterna" (Helig Ande)?


Det finns en medlem på sajten som är väldigt kunnig i religiösa frågor. Han heter Nissegossen, men han verkar vara borta på semester. Han kommer säkert att kommentera ditt inlägg när han återkommer från semestern.
Mer
18 år 8 månader sedan #19637 av Nissegossen
Hej bojen 57! Jag hör själv röster! Jag är absolut inte säker på att du skall överhuvudtaget upplåta din mun och prata rätt ut vad som sägs i ditt inre! Detta kan verka stötande på andra människor som hör vad de tror är en mycket sjuk människa! Du borde göra som jag gjorde när jag började höra röster, jag valde mina ord som jag talade, på Guldvåg innan jag släppte iväg ett enda ord. Jag gjorde överhuvudtaget inget förrän jag vart övertygad om att det kom ifrån Gud.

Pröva var och en Ande som kommer yill dig och försök utrannsaka ifall anden är ifrån Gud eller inte, avvisa vänligt men bestämt i ditt inre den röst du inte vill ha hos dig. Gör detta tyst inom dig, den röst som talar med din vilja kan vara den du söker efter!

Är det någon röst som kommer med uppmaningar om att du skall göra något, så försök att se om det kommer från Gud eller inte. Det är en Guds gåva att kunna skilja andarna åt det är inte alla som har den, men glöm inte Detta; Om uppmaningen/na skull strida mot någon lag, så kommer den rösten definitivt inte från GUD, och då skall du för all framtid aldrig lita på den rösten!


Lycka till! hoppas du mår bra förövrigt, tyvärr är det så att det kan dröja mer än en vecka innan jag är på sajten igen, så om du vill något mera så gå in på min sida på mina meddelanden så skall jag svara dig när jag är på sajten igen.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum